AI učitele o jejich práci nepřipraví. Musí se však přizpůsobit
Učitelé se nemusí bát, že by AI ohrozila jejich profesi. S umělou inteligencí je ale potřeba ve výuce počítat a zároveň žákům vysvětlovat etickou a právní stránku výstupů AI. Na tom se shodli řečníci konference Umělá inteligence do škol, kterou na Technické univerzitě v Liberci uspořádal projektový tým EDIH Northeast Agentury regionálního rozvoje (ARR).
„Digitalizace a umělá inteligence, která je její součástí, se stává v moderní době nezbytnou součástí našich životů. V Evropě ji má řídit a uspíšit nově budovaná síť tzv. digitálních inovačních hubů, jejíž součástí je i EDIH Northern and Eastern Bohemia (Northeast). Díky členství v této prestižní společnosti se mohla uskutečnit i tato konference pro ředitele a učitele škol z Libereckého kraje. Vedle ukázky smysluplného využití umělé inteligence ve školství je cílem EDIHu také propojení škol s firmami, které mohou svými technologiemi pomoci se zavedením AI,“ uvedl Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.
Své výukové sady a chytrá čidla, která umí monitorovat množství oxidu uhličitého v ovzduší, teplotu, a jež jsou opatřena i SOS tlačítkem, představila na konferenci společnost Hardwario. Jak vytvořit přípravu hodiny za využití AI na dané téma pro konkrétní ročník ukázal účastníkům konference Sciobot.
Václav Maněna: Důležitost role učitelů s AI roste
Právě usnadňování činností, které pedagogům ubírají zbytečně čas, interaktivně předvedl pedagog, lektor, ajťák a jůtůber Václav Maněna. Jak si naskenovat do mobilu i hůře čitelné materiály ve vysoké kvalitě nebo jak z takového skenu vytvořit editovatelné tabulky prakticky demonstroval Maněna na svém chytrém telefonu. „Umělá inteligence je běžnou součástí našeho světa. Když se na chvíli zamyslíme, zjistíme, že je vážně všude: chytré navigace, mobily, hodinky, které sledují naše zdraví, vyhodnocují naše chování a doporučují nám, abychom se šli ještě projít. A my je většinou poslechneme, protože si chceme ,uzavřít kroužek´. Všechno je to součástí našeho každodenního života a škola přeci nemůže život ignorovat. Naopak, musí ho po všech stránkách reflektovat a pomáhat nám čelit různým nástrahám, které technologie přinášejí,“ říká Maněna.
Důležitost role učitelů podle něj s AI roste a nebudou umělou inteligencí nahrazeni. Jako pedagog vnímá své postavení tak, že má studenty spíše směrovat a pomáhat jim se rozvíjet, než jim předávat informace. Se svými žáky informatiky na střední škole Lyceum Březová se vídá jen několikrát za rok na dobrovolných konzultacích. Jinak studují sami online, pomocí interaktivních materiálů.
Pavel Kopřiva: Učitelé by neměli být v pozadí za vývojem, ale v popředí
O svůj pohled na AI ve školství se podělil také Pavel Kopřiva, ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově. Na otázku, zda AI v některých předmětech nenahradí učitele, říká: „Jistý druh učitelské činnosti bude jistě nahrazen umělou inteligencí, a to se bude týkat i jiných profesí lidské činnosti. Role fyzicky přítomného pedagoga, jako průvodce světem aplikací, dat a umělých světů, bude naopak velmi důležitá a nutná. Komunikace s druhou osobou nebo osobami ve fyzickém světě začne být hodnotou.“ Ve své přednášce se zabýval především „uměním“ vygenerovaným umělou inteligencí. AI podle Kopřivy nebude vytvářet vrcholné umění, protože zatím dělá pouze řemeslnou práci a nedokáže vložit do díla duši. Zdůraznil také morální hledisko při používání AI a proaktivitu učitelů, kteří by neměli zůstat pozadu za vývojem.
Jan Berki: AI (z)mění metody a formu vzdělávání
O tom, jak AI již mění školství, hovořil Jan Berki, český politik a pedagog. Podle Berkiho postupně nahradí i vlivem umělé inteligence frontální výuku heuristické rozhovory, a je to dobře. Sám touto formou vedl svou přednášku. Kladl publiku otázky, zda mají smysl domácí úkoly, jejichž výstupem má být text a do jaké míry bude pro učitele rozpoznatelné, že byl vygenerován? Dle Berkiho je důležité, jak umí žáci především s daným textem pracovat.
Záštitu akci udělil Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova, který doplnil další plány organizátorů: „Tato akce v Liberci navazuje na první školení, které se uskutečnilo v lednu 2024 v Kamenickém Šenově. Cyklus AI do škol bude v Libereckém kraji uzavřen podobnou akcí se stejnými řečníky v Železném Brodě v květnu 2024. Následovat pak budou další akce pro obě cílové skupiny projektu EDIH NEB, veřejné organizace a malé a střední firmy do 500 zaměstnanců, na téma kyberbezpečnost.“
Autory ideje, koncepce a realizace pilotní konference AI do škol jsou zástupce ředitele sklářské školy v Kamenickém Šenově Jakub Jelínek a manažerka pro networking a Test Before Invest pro veřejné organizace za ARR Michaela Jakubičková. Na základě poptávky učitelů z různých stupňů školy společně vypracovali a zrealizovali komplexní akci na míru pro učitele, která jim pomůže objektivně uchopit téma AI ve vyučování. „V této plodné spolupráci hodláme pokračovat a dále připravovat pro učitele další aktuální témata, která v současné době v rámci výchovně vzdělávacího procesu kolegové na školách řeší,“ uzavírá Jakubičková.