Soutěžní program TechStarter propojí školy s firmami. Studenty postaví před reálné výzvy z praxe

Soutěžní program TechStarter propojí školy s firmami. Studenty postaví před reálné výzvy z praxe

Potřebujeme přípravek na měření házivosti kotoučů. Chceme zařízení měřící průtok v chladících kanálech našich licích forem. Navrhněte způsob monitorování ergonomie na pracovišti. Tyto a další výzvy si díky programu TechStarter odnášejí středoškoláci z výrobních závodů. Spouští jej Agentura regionálního rozvoje (ARR) ve spolupráci s Libereckým krajem, bude trvat půl roku a jeho cílem je podpořit technické vzdělávání v regionu.

Zadání pro studenty vznikala přímo ve firmách. Vzešla z toho, co je skutečně trápí a co následně ve svých provozech využijí. „Nezaujatý pohled zvenčí nám může přinést cenné podněty. Potvrdilo se to ostatně i během našeho prvního setkání se studenty. V TechStarteru mohou nejen vymýšlet nápady, ale také být u jejich uvedení do praxe,“ říká Libuše Benešová, HR manažerka z DGS Druckguss Systeme „Lety praxe můžeme být zaslepeni. Těší mě, že teď do naší firmy přijde mladá krev, najde jiný pohled a zpříjemní nám práci,” dodává Jakub Spáčil ze ZF Automotive Czech.

Podobné reakce mají i další místní firmy účastnící se TechStarteru, liberecký SigmaPlast, turnovští Ontex CZ a Solar Monitor. Oceňují především prohloubení spolupráce se školami. Někde by dokonce uvítali zapojení do tvorby školních tematických plánů, aby došlo k většímu souladu výuky s reálnými potřebami praxe.

Od Merkuru k oživování robotů

„K technice mě od mala vedl táta. Určitě v tom vidím svou budoucnost, a i proto chci pokračovat na vysokou školu,“ říká Anička Plchová ze SPŠ Česká Lípa. „Začínal jsem s Merkurem a teď mě na škole baví oživovat stroje,“ doplňuje ji spolužák Ondra Starý.

Společně se svými kolegy zapojenými do soutěže se shodnou na tom, že v technice vidí svou budoucnost a že propojení s praxí je může posunout o notný kus dopředu. „Ze života vyplývá, že ty reálné výzvy techniky baví nejvíce. A na to my ve škole klademe velký důraz, aby naši studenti měli dostatek praktické výuky. Něco jako TechStarter tu určitě chybělo,” pochvaluje si Pavel Pátek z Průmyslovky Liberec.

Řešení krize technického průmyslu

TechStarter reaguje na palčivou situaci v oblasti technického vzdělávání a průmyslu. Počty absolventů vycházejících ze škol nedostačují poptávce na trhu práce. „Proto chceme podpořit studenty technických oborů, pomoci jim profesně růst už na škole tím, že je zapojíme do řešení reálných projektů firem z regionu,“ vysvětluje Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.

„Studenti se dostanou ke špičkovým technologiím a firmy je postaví před výzvy ze své každodenní reality. Sázíme na to, že tak zvýšíme jejich kreativitu, motivaci a chuť věnovat se oboru i po absolutoriu. O to nám jde především,” uzavírá Martina Pšeničková z Agentury regionálního rozvoje.

Prvního ročníku TechStarteru se účastní sedmadvacet středoškoláků z šesti technicky zaměřených škol Libereckého kraje. Studentské týmy mají k dispozici mentory, vždy po jednom ze školy a z firmy. Ti s nimi budou po celou dobu trvání programu nápady a řešení konzultovat. V každé z firem pak na přelomu února a března příštího roku proběhne vyhodnocení zadaných projektů a následně soutěž vyvrcholí slavnostním zakončením, kde úspěšní řešitelé získají svou finanční odměnu.

Doporučené články

Liberecký ForSEk 24 představil novinky v sociálním podnikání. Posvětil vznik nového SPointu
Liberecký ForSEk 24 představil novinky v sociálním podnikání. Posvětil vznik nového SPointu
Třetí ročník fóra sociální ekonomiky ForSEk 24 na konci října hostila Krajská vědecká knihovna v Liberci. Hned na úvod došlo k podpisu memoranda o spolupráci mezi MPSV, Agenturou regionálního rozvoje a Tematickou sítí pro sociální ekonomiku TESSEA ČR, které odstartovalo činnost SPointu, nového kontaktního místa pro sociální podniky a zájemce o sociální ekonomiku.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.