V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí

V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí

Osm projektů, 27 studentů a půl roku práce na skutečných problémech z průmyslové praxe. Tak vypadal první ročník soutěžního programu TechStarteru, který uspořádala Agentura regionálního rozvoje (ARR) s cílem podpořit technické vzdělávání v kraji. A výsledek? Prohloubení spolupráce středních škol s firmami, nové prototypy i vylepšení zavedených výrobních postupů.

Pět firem z Libereckého kraje připravilo na podzim pro studenty konkrétní zadání – co je ve výrobě trápí a s čím potřebují pomoct. Jedenáct týmů ze šesti technických škol pak na řešeních půl roku pracovalo se svými mentory a pedagogy.

Sestrojení počítadla drobných odlitků nebo návrh upínacího elementu pomocí 3D tisku? Žádný problém. Studenti se na požadavky firem podívali bez pověstných klapek na očích a mnohdy přišli s originálními nápady, jak je vyřešit.

„Vytvářeli jsme zařízení, které měří průtok a tlak v licích formách. Navrhnout a sestavit ho od základu byla skvělá zkušenost. Na rozdíl školní teorie jsme museli počítat s tím, že realita není ideální a problémy mohou přijít i v tu nejméně vhodnou chvíli,“ popisuje Pavel Košnar, student Střední průmyslové školy Česká Lípa, který řešil zadání firmy DGS Druckguss Systeme.

Soutěžní program hodnotili pozitivně i ve školách. „Navázal jsme kontakt se zajímavou firmou a studenti se dostali k reálné vývojové práci, kterou běžně ve výuce nenajdou. Vyzkoušeli si například nové modelovací programy. Do dalšího ročníku se určitě zapojíme,“ shrnuje Zdeněk Krabs, ředitel SŠ a MŠ Na Bojišti. Jeho studenti navrhovali přípravek pro výrobní testování desky plošných spojů pro firmu Solar Monitor.

Deset tisíc korun pro úspěšné řešitele

V úterý 25. března proběhlo slavnostní zakončení. V prostorách ARR se sešli zástupci všech zúčastněných firem i škol, studenti jim představili své projekty a vysvětlili jejich přínos. Úspěšní řešitelé si na závěr odnesli finanční odměnu ve výši 10 000 Kč. Ve firmě ZF Automotive byla porota tak nadšená, že z pěti týmů ocenila všechny.

„My už některé věci děláme složitě, prostě tak, jak jsme zvyklí. A pak přijdou studenti, použijí upínky místo vrtání a mají hotovo za chvíli. Nemohli jsme dokonce ani vybrat nejlepší projekt, protože všech pět týmů odvedlo skvělou práci. Jeden z jejich návrhů už jsme dokonce zařadili do výrobní linky,“ říká s úsměvem Rudolf Šrámek ze ZF Automotive.

Podporujeme technické obory

TechStarter vznikl z iniciativy ARR a Libereckého kraje s cílem přilákat více studentů k technickým oborům, ukázat jim, jak vypadá reálná praxe, a propojit je s budoucími zaměstnavateli. „V Libereckém kraji chybí technicky vzdělaní lidé. TechStarter proto nejen popularizuje technické obory, ale také prohlubuje spolupráci mezi školami a firmami. Hlubší propojení oceňují studenti, školy i samotné firmy. Je to win-win situace pro všechny,“ shrnuje Martina Pšeničková, projektová manažerka z ARR.

Doporučené články

NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
Nanotechnologie už dávno nejsou jen vědeckým experimentem, šetří zdroje, snižují náklady a pomáhají chránit životní prostředí. Jak je využít v praxi, ukáže konference NanoCzech 2025, kterou 20. listopadu pořádají v Liberci Agentura regionálního rozvoje a Liberecký kraj. Do města, které před více než dvaceti lety dalo světu průmyslovou výrobu nanovláken, zamíří špičkoví vědci, podnikatelé i zahraniční diplomaté. Akce je otevřená všem, kdo chtějí poznat nové trendy a rozšířit si obzory.
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
V Libereckém kraji začíná druhý ročník soutěžního programu TechStarter pořádaného Agenturou regionálního rozvoje a Libereckým krajem. Propojuje technické střední školy s regionálními firmami a ukazuje, že studentské nápady mohou najít uplatnění přímo ve výrobě. Výsledky loňského ročníku to ostatně potvrzují. Prototypy studentů dnes využívá například společnost ZF Automotive.
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Jak lidem přiblížit výsledky našich vědců, jak relativně složité téma komunikovat srozumitelně a čtivě? Nejen o tom bude 9. října na CXI TUL přednášet osm profesionálů pohybujících se v oboru marketingu vědy, výzkumu a inovací. Na akci zvou především vědce, studenty, ale marketéry firem s vlastním R&D.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.