‚Učitelům chybí systémová podpora práce s nadanými dětmi. Naděje na změnu existuje,‘ říká Eva Dušková

‚Učitelům chybí systémová podpora práce s nadanými dětmi. Naděje na změnu existuje,‘ říká Eva Dušková

Osmnáct základních škol v Libereckém kraji už má zpracovanou metodiku pro práci s nadanými dětmi. A další letos přibydou. Za těmito čísly stojí Eva Dušková, která se společně s Agenturou regionálního rozvoje zaměřuje na poradenství v oblasti podpory nadaných žáků.

Přesto je současná situace v kraji daleko od ideálu. „Podpora nadaných dětí na základních školách v Libereckém kraji je na velmi nízké úrovni. Chybí systematický přístup a často i základní povědomí o tom, jak nadané žáky identifikovat,“ říká Eva Dušková.

Vedení škol tápe, učitelům chybí zázemí

Podle Centra Qiido pro odhalení, podporu a rozvoj intelektového nadání žije v České republice až 220 tisíc dětí ve věku 3 až 15 let, které mají IQ nad 115. Ty označujeme jako nadprůměrně intelektově nadané. Přibližně 44 tisíc z nich pak s IQ přesahujícím 130 spadá do kategorie mimořádně nadaných dětí.

Základní škola patří mezi stěžejní místa, kde lze talent nadaných žáků rozvíjet. Navzdory snahám se to ale příliš nedaří. „Nejrozšířenější překážkou je nevědomost a předsudky na straně vedení škol i pedagogů. Mezi časté mýty patří představa, že nadané děti nepotřebují podporu, protože si poradí samy. Opak je pravdou. Bez správného vedení může jejich potenciál zůstat nevyužitý,“ vysvětluje Dušková.

Školy často nemají vypracovanou strategii podpory nadaných žáků a spoléhají na iniciativu jednotlivých učitelů. A nepomáhá ani absence podpory ze strany státu.

Kvůli tomu např. ve školním roce 2021/2022 prokázaly certifikované testy intelektuální nadání jen u 1 955 žáků základních škol. Znalost „diagnózy“ může přitom výrazně pomoci nejen učitelům, ale i rodičům. A nakonec i samotným dětem, které lépe pochopí, proč se od svých spolužáků liší.

Didaktický inkubátor jako příklad dobré praxe

„Učitelé především potřebují vědět základ: kdo jsou nadané děti, jak se projevují a jak s nimi pracovat,“ zdůrazňuje Dušková. Cílem není žádná revoluce ve výuce. Dobře se osvědčují např. diferencované úlohy, kdy obtížnost úkolu odpovídá schopnostem daného žáka.

Další školy dělí děti do skupin podle výkonu, praktikují tandemovou výuku nebo dávají prostor diskuzím. „To jsou věci, které ne vždy ovlivňuje vedení škol záměrně, a přesto to na jejich školách funguje,“ dodává specialistka na práci s nadanými dětmi. Účinnější podporu přitom vnímá na prvním stupni základních škol.

Na průzkumu nástrojů, které lze použít pro zavedení systematické podpory učitelů při práci s nadanými žáky, se Eva Dušková podílela při svém působení na odboru školství Libereckého kraje. I z její iniciativy vznikla platforma pro sdílení pedagogických zkušeností. „Učitelé zde mohli své zkušenosti sdílet formou workshopů, konferencí a dalších vzdělávacích akcí. Podpora projektu ale bohužel skončila. Od té doby tu podobná možnost chybí,“ doplňuje.

Naděje na systémovou změnu přesto existuje. Téma nadaných dětí a jejich podpory se dostává do vzdělávacího obsahu pedagogických fakult. A vznikají nové iniciativy a projekty. „V našem kraji je zajímavým příkladem spolupráce škol s Didaktickým inkubátorem Technické univerzity v Liberci. Pedagogové se zde učí, jak k výuce různých předmětů přistupovat odlišným způsobem. Z výuky pak profitují nejen nadané děti,“ uzavírá Dušková.

Didaktický inkubátor vzešel ze soutěže Liberec Ideathon 2023, pořádaného Agenturou regionálního rozvoje. Nabízí školám zřízení kreativní dílny přímo v jedné z jejich tříd. Během pěti dnů si zde vedení školy, pedagogové samostatně i v týmech pod vedením zkušených školitelů osvojují nové přístupy k výuce. Diskutují zde i možné změny v koncepci ŠVP. 

Naučte se, jak s nadanými žáky lépe pracovat

Chcete ve své škole systematicky podporovat nadané žáky? Agentura regionálního rozvoje nabízí školám bezplatné vstupní mapování, financované z projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje.

Eva Dušková ve vaší škole zanalyzuje současný stav a doporučí konkrétní kroky ke zlepšení. Pomůže objevit silné stránky i prostor pro zlepšení v práci s nadanými žáky. Získáte také přístup k osvědčeným postupům a metodám, které už fungují na jiných školách v kraji.

Neváhejte a kontaktujte Evu Duškovou na e-mailu duseveskole@gmail.com.

Doporučené články

Liberec Ideathon dá už popáté vyniknout nápadům mladých. Registrace odstartovala!
Liberec Ideathon dá už popáté vyniknout nápadům mladých. Registrace odstartovala!
24hodinový maraton nápadů postaví v dubnu před týmy středoškoláků a studentů Technické univerzity v Liberci čtyři výzvy. A jejich rozlousknutí může skutečně změnit Liberecký kraj. Co za to? Každý soutěžící získá neocenitelné znalosti a zkušenosti, ti nejlepší si na závěr rozdělí prize money ve výši 120 000 Kč
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.