‚Budoucnost mobility nebude černobílá,‘ říká Josef Břoušek z CXI TUL

‚Budoucnost mobility nebude černobílá,‘ říká Josef Břoušek z CXI TUL

Alternativní pohony a autonomní systémy nejsou jen vizí budoucnosti. Elektromobil se stává běžnou součástí silnic, vodíkový pohon boduje v náročných klimatických podmínkách a autonomní systémy otevírají nové možnosti pro logistiku i průmysl. Výzkumné týmy na Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace (CXI TUL) zkoumají, za jakých podmínek budou tyto technologie fungovat nejlépe v praxi.

Vývoj v oblasti mobility se dnes zrychluje po celém světě a pohon na elektřinu už není trend — je to směr. Klíčovou roli v něm hrají bateriové systémy, které potřebují pro optimální funkci stabilní teplotu. Výzkumníci na CXI proto spolupracují s automobilkou Škoda Auto na vývoji systémů teplotního managementu.

„Někdy je baterie nutné chladit, jindy předehřát. U nových generací vozidel se s těmito systémy již dopředu počítá,“ vysvětluje Josef Břoušek, vedoucí výzkumného týmu na CXI TUL.

Vodíku chybí infrastruktura. Zatím.

Vodíkový pohon nabízí rychlé tankování a stabilní dojezd bez ohledu na roční období. Pro jeho širší využití ale chybí infrastruktura i cenově dostupná vozidla. To, co platí dnes, však nemusí platit za tři roky — a už vůbec ne za deset. Výzkumné týmy na CXI TUL proto zkoumají, jak s vodíkem pracovat co nejefektivněji.

„Máme dobře vybavené laboratoře, know-how lidí a nově budujeme zkušebnu palivových článků. Náš potenciál spolupráce s průmyslem je tak velký,“ říká Josef Břoušek.

Tam, kde zvládnou vyrobit dostatek obnovitelného vodíku za příznivou cenu, otevřou podle Břouška dveře zajímavému zdroji energie. „Budoucnost nevidím černobíle. Záležet bude především na ekonomice, geopolitice i místních zdrojích regionu. Někde tak vyhrají baterie, jinde zas vodík.“

Autonomní platformy zefektivní dopravu

Vedle typu pohonu se mění také způsob řízení vozidel. Robotická platforma ANTETUL je mezifakultní experimentální projekt liberecké univerzity slibující různé způsoby využití — od převozu materiálu přes napájecí jednotku s vysokokapacitní baterií až po vozítko s robotickou rukou.

Autonomní vozítko ANTETUL se dnes účastní Dnů AI, lidé si ho mohou od 15:00 prohlédnout v Technickém muzeu v Liberci. Do budoucna by podle výzkumníků mohlo najít uplatnění v zemědělství, průmyslu i obraně.

„Dnes pohony ještě řídí člověk, ale algoritmus už brzy zvládne optimalizovat trasu i spotřebu mnohem lépe. Tam je obrovský prostor pro úspory energie,“ uzavírá Josef Břoušek, který pro ANTETUL zajišťoval pohony a řízení.

Budoucnost dopravy nebude o vítězství jediné technologie. Bude o chytré kombinaci řešení, která dávají smysl v konkrétním prostředí. A právě na tom se v Liberci pracuje.

Doporučené články

Liberecká UCT pomáhá vyrábět čipy pro celý svět. A mění i tvář kraje pod Ještědem
Liberecká UCT pomáhá vyrábět čipy pro celý svět. A mění i tvář kraje pod Ještědem
Tyto řádky čtete jen díky tomu, že se v polovině 20. století podařilo skupině amerických inženýrů přesvědčit ke spolupráci atomy křemíku a dalších prvků. Na čipech stojí celý digitální svět. Jejich výroba není žádná raketová věda – ve skutečnosti je mnohem náročnější. Dobře to vědí i v liberecké pobočce společnosti UCT, kde se kompletuje jedna z technologií pro nejmodernější proces výroby čipů.
Jak na rychlou sanaci podzemních a odpadních vod? Pomocí nanočástic kovů
Jak na rychlou sanaci podzemních a odpadních vod? Pomocí nanočástic kovů
Dekády těžké průmyslové výroby se na českém životním prostředí podepsaly znečištěním podzemních vod. Jejich sanace ještě nedávno narážela na nepříliš efektivní a nešetrné technologie. To se mění díky výzkumu nanočástic železa na Českém institutu výzkumu a pokročilých technologií (CATRIN), jenž spadá pod Univerzitu Palackého v Olomouci.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.