‚Budoucnost mobility nebude černobílá,‘ říká Josef Břoušek z CXI TUL

‚Budoucnost mobility nebude černobílá,‘ říká Josef Břoušek z CXI TUL

Alternativní pohony a autonomní systémy nejsou jen vizí budoucnosti. Elektromobil se stává běžnou součástí silnic, vodíkový pohon boduje v náročných klimatických podmínkách a autonomní systémy otevírají nové možnosti pro logistiku i průmysl. Výzkumné týmy na Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace (CXI TUL) zkoumají, za jakých podmínek budou tyto technologie fungovat nejlépe v praxi.

Vývoj v oblasti mobility se dnes zrychluje po celém světě a pohon na elektřinu už není trend — je to směr. Klíčovou roli v něm hrají bateriové systémy, které potřebují pro optimální funkci stabilní teplotu. Výzkumníci na CXI proto spolupracují s automobilkou Škoda Auto na vývoji systémů teplotního managementu.

„Někdy je baterie nutné chladit, jindy předehřát. U nových generací vozidel se s těmito systémy již dopředu počítá,“ vysvětluje Josef Břoušek, vedoucí výzkumného týmu na CXI TUL.

Vodíku chybí infrastruktura. Zatím.

Vodíkový pohon nabízí rychlé tankování a stabilní dojezd bez ohledu na roční období. Pro jeho širší využití ale chybí infrastruktura i cenově dostupná vozidla. To, co platí dnes, však nemusí platit za tři roky — a už vůbec ne za deset. Výzkumné týmy na CXI TUL proto zkoumají, jak s vodíkem pracovat co nejefektivněji.

„Máme dobře vybavené laboratoře, know-how lidí a nově budujeme zkušebnu palivových článků. Náš potenciál spolupráce s průmyslem je tak velký,“ říká Josef Břoušek.

Tam, kde zvládnou vyrobit dostatek obnovitelného vodíku za příznivou cenu, otevřou podle Břouška dveře zajímavému zdroji energie. „Budoucnost nevidím černobíle. Záležet bude především na ekonomice, geopolitice i místních zdrojích regionu. Někde tak vyhrají baterie, jinde zas vodík.“

Autonomní platformy zefektivní dopravu

Vedle typu pohonu se mění také způsob řízení vozidel. Robotická platforma ANTETUL je mezifakultní experimentální projekt liberecké univerzity slibující různé způsoby využití — od převozu materiálu přes napájecí jednotku s vysokokapacitní baterií až po vozítko s robotickou rukou.

Autonomní vozítko ANTETUL se dnes účastní Dnů AI, lidé si ho mohou od 15:00 prohlédnout v Technickém muzeu v Liberci. Do budoucna by podle výzkumníků mohlo najít uplatnění v zemědělství, průmyslu i obraně.

„Dnes pohony ještě řídí člověk, ale algoritmus už brzy zvládne optimalizovat trasu i spotřebu mnohem lépe. Tam je obrovský prostor pro úspory energie,“ uzavírá Josef Břoušek, který pro ANTETUL zajišťoval pohony a řízení.

Budoucnost dopravy nebude o vítězství jediné technologie. Bude o chytré kombinaci řešení, která dávají smysl v konkrétním prostředí. A právě na tom se v Liberci pracuje.

Doporučené články

Od nanovláken po nanoroboty: NanoCzech představil v Liberci čisté technologie budoucnosti
Od nanovláken po nanoroboty: NanoCzech představil v Liberci čisté technologie budoucnosti
Nanotechnologie se stěhují z laboratoří do každodenní reality, z Liberecka, jeho firem a výzkumných pracovišť mohou udělat lídra čistých a udržitelných technologií. Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference NanoCzech 2025, kterou uspořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem.  
Liberecký kraj chce posílit vazby na Silicon Saxony. Hledá recept, jak na to
Liberecký kraj chce posílit vazby na Silicon Saxony. Hledá recept, jak na to
V polovině listopadu se na akci Agentury regionálního rozvoje a Libereckého kraje setkali u kulatého stolu odborníci z veřejného i byznysového prostředí. Spojilo je téma, které dnes patří k nejzásadnějším. Polovodiče, které jsou považovány za základní stavební kámen a nervový systém moderní ekonomiky. Diskutující hledali recept na to, jak v našem regionu využít potenciál rozvíjejícího se ekosystému německých Drážďan, známého jako Silicon Saxony.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.