Pokročilá dopravní zařízení
Pokročilá dopravní zařízení

Pokročilá dopravní zařízení

Automotive, výroba kolejových vozidel, letadel a dopravních prostředků určených pro využití v kosmu se významnou měrou podílejí na celkových hospodářských výsledcích České republiky. Výroba osobních automobilů a jejich komponent je v republice koncentrována do dvou oblastí, české a moravskoslezské. První zmíněná se nachází v trojúhelníku měst Prahy, Liberce a Hradce Králové. V Libereckém kraji má tento obor největší podíl na exportu, tržbách průmyslu a zaměstnanosti.

V minulosti v Libereckém kraji působilo několik finálních výrobců dopravních prostředků. Skupina investorů okolo textilního magnáta Theodora von Liebieg na začátku 20. století založila automobilku RAF. Později ji odprodala společnosti Laurin & Klement, která výrobní kapacitu přesunula do své kmenové továrny v Mladé Boleslavi. Tím skončila krátká kapitola výroby osobních automobilů v kraji. V padesátých letech byla v Jablonci nad Nisou, Liberci a Mnichově Hradišti zahájena výroba nákladních automobilů. Zprvu zde pod značkou Škoda vznikaly vozy vycházející ze staršího modelu 706. Až na počátku sedmdesátých let došlo k vývoji vozu nového. Ten nesl označení LIAZ. V České Lípě působil významný výrobce kolejových dopravních prostředků Vagónka. V odvětví působí dodnes jako jeden z klíčových závodů velkého kanadského železničního výrobce. Svařují a lakují se zde skříně pro jeho finální vozidla.

Díky vysoké specializaci výroby a koncentraci prodejních kanálů se dnes drtivá většina podniků v kraji zaměřuje na produkci komponent, dílů pro finální výrobce. Odvětví se skládá jak z malých, středních a velkých firem, tak z výzkumných center, odborných škol a univerzity. Většina středních a velkých firem provozuje z důvodu udržení konkurenceschopnosti vlastní vývojové pracoviště. Malé firmy působí jako dodavatelé dílčích komponent nebo se zaměřují na nová technologická řešení v úzce specializovaných segmentech výroby. Vzhledem k šíři a pestrosti produkce je specializace jednoznačným trendem odvětví.

Pro odvětví jsou žhavými tématy robotizace, automatizace a další znalostně náročné technologie Průmyslu 4.0. V nových vozidlech se čím dál častěji setkáváme s digitálními technologiemi běžnými například v oborech počítačové techniky a telekomunikace. Významnými trendy jsou elektromobilita a autonomní mobilita. Tyto skutečnosti vyvolávají velký tlak na změny. Nejen v odvětví samotném, ale i v oblastech vědy, výzkumu či vzdělávání nových pracovníků.

Jedinečné znalosti v Libereckém kraji

  • Vývoj a modelování komponentů

  • Konstrukce komponentů

  • Testování a únavové zkoušky

  • Sériová výroba komponentů

  • Setrvalá inovace procesu

  • Rychlá implementace požadavků odběratele

  • Spolehlivost dodávek přímo na linku

Magazín

Liberecká „továrna na sny“ slaví 70 let
Liberecká „továrna na sny“ slaví 70 let
Liberecký VÚTS letos slaví 70. výročí od svého založení. Za sedm dekád z něj vzešly stovky unikátních technologických řešení, které následně putovaly do celého světa. Výzkumný ústav později přidal do svého názvu označení Centrum rozvoje strojírenského výzkumu. Dnes totiž vyvíjí technologie a výrobní stroje pro vícero odvětví. Patří mezi ně automobilový, textilní, letecký nebo sklářský průmysl. Výsledky jsou na trhu vidět. Například ve sportu – nafukovací padlleboardy drží svůj tvar díky speciálním 3D distančním tkaninám. U závodních lyží Lusti se zase liberečtí vývojáři postarali o to, aby zůstaly extrémně lehké, přesto však velmi pevné.
Jan Kolář: Kdybychom vývoj nebrali jako výzvu, v životě na nic nepřijdeme
Jan Kolář: Kdybychom vývoj nebrali jako výzvu, v životě na nic nepřijdeme
Jan Kolář z Centra rozvoje strojírenského výzkumu VÚTS čelí výzvám dnes a denně. Na brigádách při škole seřizoval textilní stroje Rieter, aby se s nimi v dospělosti znovu setkal již jako ostřílený vývojář. Podílel se na vzniku jejich nejnovější generace. Když do VÚTS přišla poptávka izraelského startupu Eviation na vývoj ocasních ploch prvního dopravního letounu na čistě elektrický pohon, Alice, on a jeho tým na ni kývli. Renomovaná zahraniční výzkumná centra odhadovala potřebný čas na odevzdání řešení minimálně na čtyři roky, v Liberci dostali k dispozici devět měsíců.
Magazín

Regionální databáze organizací a firem působících v odvětví

Nenašli jste se v databázi? Registrujte se!

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.