Vánoční Marketing Café šlo proti proudu. Bez slev, zbytečných metrik a bílých webů
V úterý 9. prosince se v liberecké kavárně DOK sešlo přes osmdesát marketérů z velkých firem i malých firmiček. Poslechnout si přišli pětici řečníků meetupu Marketing Café, který už čtvrtým rokem pořádá Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem.
Za mikrofonem se vystřídali čtyři muži a jedna žena. Nesvázaní pevným tématem nabídli různorodé pohledy na marketingové řemeslo i své praktické know-how. Od tvorby značky, jejích hodnot a claimů, obhajoby pozice na vysoce konkurenčním trhu až po metriky, které se vyplatí sledovat, pokud chcete činit kvalifikovaná rozhodnutí a zajistit své značce růst. Od operací kolene přes na míru vyráběná cyklistická sedla až po weby jinak.
Liftagem do Behavia
Program večera otevřel Lukáš Musil a ukázal, jak Liftago buduje značku navzdory cenovému tlaku konkurence. Místo zlevňování se vydává opačným směrem a staví na kvalitě služby, profesionálních řidičích a spolehlivých vozech.
Jako klíčovou hodnotu na průsečíku produktu, jeho cílové skupiny a konkurence si v širším týmu definovali bezpečnost. Právě za tu jsou zákazníci ochotni zaplatit víc, což firmě umožňuje dlouhodobě a udržitelně fungovat. Tento přístup pak přetavili do kampaně s jednoduchým, ale výmluvným sdělením: „Neboj, jedu Liftagem.“
Po Lukášovi převzal mikrofon Vojtěch Prokeš z Behavia a zaměřil se na správnou interpretaci dat. Nejprve vypíchnul metriky, které marketéry spíše matou, než pomáhají. Oblíbené Net Promoter Score špatně předpovídá růst firmy, protože měří pouze ochotu dát doporučení, nikoli skutečné nákupní chování. Koncept lovebrandu zase nepostihuje případy, kdy zákazníci nesázejí jen na jednu značku.
V druhé půli Vojta popsal čtyři hlavní strategie růstu značky: větší penetraci trhu, vyšší cenu, častější frekvenci nákupů a udržení loajality. Doporučil zaměřit se na potřeby, které konkurence nenaplňuje – jako bezpečnost v případě Liftaga – a soustředit se na penetraci trhu a budování silných symbolů značky.
Z Liberce až do Varnsdorfu
Společným jmenovatelem všech řečníků druhé půle byl individuální přístup.
Pavlína Housová dala nahlédnout do útrob projektu nově vznikající kliniky Movela. Její tým se chce zaměřit na zkrácení čekacích dob na ortopedické zákroky v Liberci a přistupovat ke každému zákazníkovi „jako ke špičkovému sportovci“. Hodnoty se aktuálně snaží vtělit do startující marketingové kampaně – od nového vizuálu až po aktivní media relations.
Jiří Dužár z varnsdorfských Posedel navázal exkurzem do světa startupového marketingu. Z myšlenky vyrábět cyklistům sedla na míru vyrostla pod rukama jeho týmu firma s milionovými tržbami a zákazníky ve více než padesáti zemích světa. Jirkovo poselství bylo přitom překvapivě přímočaré. Prodat svůj příběh jednou dnes nestačí. Čím více mediálních výstupů, čím více spoluprací, tím lépe. Buďte vidět a počítejte s tím, že fuckupy jsou součástí hry.
Celý večer uzavřel Pavel Stianko ze studia bitworks nelichotivým konstatováním, že weby velkých hráčů dnes splývají v jednotvárné nudě a šedi – respektive bělobě a unifikovaném designu. Od mikrofonu pak vzkázal: buďte jiní, jen tak zaujmete. Dodal však důležité ale – jinakost má smysl tehdy, pokud koresponduje s hodnotami klienta a není samoúčelná.
Doporučené články