
Sociální podniky ve veřejných zakázkách: Průvodce pro zadavatele

Veřejné finance mohou k lepšímu změnit životy lidí, kteří to na trhu práce opravdu nemají jednoduché. A to bez dalších výdajů a bez dopadu na kvalitu poskytovaných služeb. Stačí při zadávání zakázek myslet na sociální podniky. O co vlastně jde a jak postupovat?
Sociální podniky fungují jako běžné firmy – poskytují služby nebo vyrábějí produkty, platí daně a snaží se být ziskové. Alespoň 30 % jejich zaměstnanců tvoří lidé se specifickými potřebami. Typicky jde o zdravotně handicapované, osoby bez domova, bývalé vězně, azylanty, děti z dětských domovů, ale také o absolventy bez praxe nebo osoby nad 50 let.
A kvalitou odváděné práce rozhodně nezaostávají za „běžnými“ firmami. „Sociální podniky se soustředí spíše na menší až střední zakázky, na ty velké ve většině případů nemají kapacitu, i když i v tomto případě lze najít velmi úspěšné příklady dobré praxe. V tom, co dělají, jsou opravdu dobří,“ vysvětluje Zuzana Rengerová z liberecké Agentury regionálního rozvoje. V té se věnuje podpoře rozvoje sociální ekonomiky a sociálního podnikání – a působí i coby koordinátorka SPointu pro Liberecký kraj.
A dodává: „Především je třeba říct, že zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje veřejné správě určitou zakázku buď přímo vyhradit, popř. ji rozdělit a určitou část poptat přímo u vybraného sociálního podniku. Řada veřejných zadavatelů ale o této možnosti neví, nebo funguje v zajetých kolejích a nevyužívá ji.“
Překážkou tak není legislativa ani nedostatek sociálních podniků, ale spíše strach z neznámého.
V čem sociální podniky excelují a proč s nimi spolupracovat
Databázi sociálních podniků v Libereckém kraji shromažďuje projekt SELiK. Co na ní najdete? Třeba firmy, které prodávají dárkové předměty, zajišťují catering nebo vyrábějí „nesmrtelné“ lůžkoviny – ty se skvěle uplatňují třeba v domovech seniorů.
Jiné podniky zase zajišťují projektový management, zprostředkovávají zážitkové kurzy a nabízejí pronájem různých prostor. Tedy běžné služby a produkty, které veřejná správa opakovaně poptává.
Spolupráce s těmito firmami má ale zásadní přidanou hodnotu. „Vyhrazením zakázky pro sociální podnik podpořím zaměstnání lidí, kteří na trh práce nemají vůbec přístup – nebo jen ve velmi omezené podobě. Podpořím lokální ekonomiku, regionální rozvoj i místní komunitu. Získám srovnatelnou kvalitu služeb a produktů. Posílím svůj veřejný obraz i společenskou odpovědnost. A mnoha lidem přinesu radost,“ vypočítává Rengerová nadšeně.
A doplňuje i ryze praktický argument: „Většina sociálních podniků má zároveň status zaměstnavatele uznaného na chráněném trhu práce, může poskytnout tzv. náhradní plnění. Skrze spolupráci tak veřejné instituce dosáhnou zákonem daného 4% podílu zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním. Zároveň se tím snižuje tlak na vyplácení sociálních dávek.“
První kroky ke spolupráci
Podle koordinátorky se pro úvodní výkop ze strany zadavatele hodí akce typu meet the buyer nebo jednoduchá tržní konzultace. „Zástupci veřejné sféry se s konkrétními podniky potkají naživo či online a zjistí, jaké mají možnosti a kapacity. Rychle si tak ujasní vzájemná očekávání. A zároveň se odbourá i velká část předsudků.“
Vedle katalogu SELiK najdou zadavatelé vhodné firmy také v adresáři platformy České sociální podnikání.
Sociální podniky samy se do veřejných zakázek bohužel moc nehlásí. Podle dotazníkového šetření Ministerstva práce a sociálních věcí mezi nejčastější důvody patří „nevhodnost činnosti pro veřejnou správu a nedostatek kapacit či víry v šanci uspět“. „Pokud se už přihlásí, nejčastěji z výběrového řízení vypadnou kvůli ceně nebo procesním a technickým nedostatkům,“ přibližuje odbornice.
„Čeká nás práce na obou stranách. Musíme se zaměřit na informovanost veřejných zadavatelů o možnostech vyhrazení zakázek pro sociální podniky a na zvýšení orientace sociálních podniků v nástrojích veřejných zakázek,“ nastiňuje Rengerová plány do budoucna.
Praktický seminář i možnost konzultace
Tématu se bude věnovat i jeden z bloků 4. ročníku konference ForSEk, která se uskuteční 15. října 2025 v multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje.
Do té doby mohou zájemci o spolupráci se sociálními podniky využít bezplatné konzultace v libereckém SPointu (U Jezu 525/4). A to buď každé úterý od 8 do 15 hodin, nebo po předchozí domluvě i jindy.
Doporučené články


