Deváťáci z Jablonce sestavili robotickou ruku a vyhráli Business Talent 2022

Deváťáci z Jablonce sestavili robotickou ruku a vyhráli Business Talent 2022

Žákovská soutěž Business Talent 2022 již zná své vítěze. Necelé dvě stovky žáků osmých a devátých tříd z Libereckého kraje poměřily síly v druhém ročníku polytechnické soutěže. Za úkol dostali soutěžící vymyslet, vyrobit a také odprezentovat zlepšováky pro lidi se zdravotním postižením. Vítěze vyhlásili pořadatelé v nové expozici MatematikUM libereckého science centra iQLANDIA.

Ve velmi těsném souboji nakonec vyhrál tým žáků 9. třídy ze základní školy Antonína Bratršovského z Jablonce nad Nisou, který vyrobil prototyp robotické ruky. „Nebylo to jednoduché, ale když je dobrý cíl a skvělý tým, jde všechno,“ popsal jeden z chlapců z vítězného týmu. V závěsu na pomyslné „bedně“ se hned za nimi umístila ZŠ 28. října z Turnova, kde holčičí kvarteto vyrobilo multifunkční tyč. Ta pomůže v zapeklitých situacích, se kterými se člověk s tělesným postižením musí potýkat, jako je například zvednutí drobných mincí, poškrábání na zádech nebo třeba zmáčknutí tlačítka u výtahu. Na třetím místě se pak umístil tým z liberecké základní školy Husova se svou vychytávkou s názvem Handic Finger, s jejíž pomocí se může člověk se zdravotním omezením v oblasti rukou najíst běžným příborem.

Všechny prototypy, které kluci a holky během soutěže vyrobili, teď posoudí sami hendikepovaní členové spolku DePejSek Liberec. „Na pomůckách, které označí kolegové z DePejSka za funkční a užitečné, pak chceme společně s dětmi dále pracovat. Data bychom rádi poskytli veřejnosti tak, aby si je díky moderním technologiím, jako je třeba 3D tisk, mohl vyrobit každý,“ popisuje Petr Desenský z libereckého science centra iQLANDIA.

„Rozvíjet talent žáků, motivovat je k hledání nových cest a myšlenek i mimo školní lavice je jeden ze způsobů, jak pomoci rozvoji regionu skrze vzdělávání. Těší mě, že s námi mladí lidé tuto hru hrají a že jsou v ní aktivní a plni zájmu. A těší mě i to, že soutěž Business Talent podporují místní firmy. To je pro mě pozitivní signál, že jim osud kraje, ve kterém podnikají, není lhostejný,” říká Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.

Úkolem každého týmu bylo během jednoho dne vymyslet, vyrobit a na konci dne i ukázat svůj prototyp před odbornou porotou. Letošní téma soutěžící velmi zasáhlo. Pro mnohé děti šlo o první setkání s člověkem se zdravotním postižením. Kromě toho, že se zamyslely, jak jim pomoci konkrétním nápadem, se také seznámily s těžkostmi, se kterými se takový člověk musí dennodenně potýkat. „Věřím, že děti z letošního ročníku Business Talentu budou pozornější a například už nikdy nenechají ve výtahu sklopené sedátko, protože už vědí, že člověku na vozíku tím způsobí nemalé komplikace,“ popisuje Veronika Slavíková z iQLANDIE.

Doporučené články

NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
Nanotechnologie už dávno nejsou jen vědeckým experimentem, šetří zdroje, snižují náklady a pomáhají chránit životní prostředí. Jak je využít v praxi, ukáže konference NanoCzech 2025, kterou 20. listopadu pořádají v Liberci Agentura regionálního rozvoje a Liberecký kraj. Do města, které před více než dvaceti lety dalo světu průmyslovou výrobu nanovláken, zamíří špičkoví vědci, podnikatelé i zahraniční diplomaté. Akce je otevřená všem, kdo chtějí poznat nové trendy a rozšířit si obzory.
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
V Libereckém kraji začíná druhý ročník soutěžního programu TechStarter pořádaného Agenturou regionálního rozvoje a Libereckým krajem. Propojuje technické střední školy s regionálními firmami a ukazuje, že studentské nápady mohou najít uplatnění přímo ve výrobě. Výsledky loňského ročníku to ostatně potvrzují. Prototypy studentů dnes využívá například společnost ZF Automotive.
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Jak lidem přiblížit výsledky našich vědců, jak relativně složité téma komunikovat srozumitelně a čtivě? Nejen o tom bude 9. října na CXI TUL přednášet osm profesionálů pohybujících se v oboru marketingu vědy, výzkumu a inovací. Na akci zvou především vědce, studenty, ale marketéry firem s vlastním R&D.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.