Inka Teschinská z oceňovaného startupu (A)TOP život: Důležitější než nápad je umět si to odmakat
Když na podzim roku 2020 zakládala doktorandka Ekonomické fakulty TUL Inka Teschinská blog (A)TOP život, cítila prostě jen nutkání sdílet s ostatními strasti, které každodenně zažívá s atopickým ekzémem. Brzy ale zjistila, že její blog a na něj navázané profily na sociálních sítích mají potenciál budovat kolem sebe komunitu lidí se stejnými problémy. Pomáhají jim sdílet zkušenosti, získávat rady a tipy, odbourávají jejich pocity osamění. Touha po nových impulzech ji v loňském roce dovedla na soutěž Start-up TUL pořádanou její Almou mater, respektive na TULce působícím Student Business Clubem.
Listopadové finále soutěže pro Inku znamenalo zisk ceny Ekonomické fakulty TUL ve výši 30.000 Kč a k tomu ceny ŠKODA Auto 50.000 Kč. Mimoto si odnesla také mnoho nových poznatků, jakým způsobem je možné překlopit blog v plnohodnotnou edukativní platformu.
„První dva týdny po listopadovém finále byly náročné a zároveň velmi přínosné. (A)TOP se dostal do médií a do naší uzavřené facebookové skupiny se začali hlásit noví lidé,” říká Inka Teschinská. Kromě finanční ceny a medializace však spatřuje velký přínos i v tom, že soutěž donutí účastníky utřídit si myšlenky a vytvořit z nich business plán. Vysoce si cení i možnosti potkat velké množství inspirativních lidí, lektorů i účastníků. „Výhra byla opravdu jen třešnička na pomyslném dortu, který ve Student Business Clubu upekli. Jsem vděčná za tu možnost být jeho součástí a trochu závidím mladším ročníkům, že mají možnosti, které já neměla. V podpoře podnikavosti a inovativního myšlení dělá SBC opravdu dobrou práci,” dodává Inka.
Plány do budoucna
Blog postupně nabírá edukativní rozměr. „Aktuálně se zaměřuji na téma kortikoidové léčby atopického ekzému, problematiky jejího ukončení, po kterém se pacientům objevují abstinenční příznaky. V Česku totiž není jednoduché najít validní informace, většina jich je v anglickém jazyce,” vysvětluje Inka. Informace čerpá především od britské neziskové organizace ITSAN - The International Topical Steroid Awareness Network, se kterou je v kontaktu a jejíž texty má svolení publikovat v češtině.
Další plány jsou smělé, avšak zůstávají nohama na zemi. „Díky soutěži jsem si uvědomila, že nechci stavět neziskový projekt, což byla jedna z mých původních myšlenek. Na druhou stranu (A)TOP nechci ani za každou cenu překlápět do komerce. Mým cílem je vybalancovat ho tak, aby si dokázal vydělat na svůj rozvoj a pokrýt personální náklady, které se s ním pojí,” říká Inka. Za její úvahou stojí i fakt, že sama atopickým ekzémem trpí. Dobře tak ví, kolik léčba stojí. „Chtít pak po členech komunity kupříkladu roční členské poplatky, mi nepřijde správné,” přemítá Inka.
Část peněz získaných v soutěži plánuje použít na nákup merchandisingu. V jeho prodeji spatřuje jeden ze způsobů, jak projekt financovat. Další část vloží do vylepšení internetových stránek a do kampaně, kterou chce odstartovat letos na jaře. Členky komunity se v ní podělí o své příběhy ze života s atopickým ekzémem. Po uklidnění pandemické situace by ráda rozhýbala (A)TOP tematickými přednáškami a workshopy, což by měl být další zdroj příjmů.
Doktorandka a startupistka na volné noze
Inka je multižánrová žena. Kromě rozvoje svého startupu studuje doktorát na Ekonomické fakultě TUL a aktivně se věnuje správě sociálních sítí.
Na závěr se dostáváme k tématu klíčových ctností startupist(k)y. Jaké jsou podle blogerky z (A)TOP života? „Být schopna přetavit svůj nápad v realitu, se zápalem si to odmakat a vědět proč. Práce samotná, zápal do ní a uvědomění si své motivace jsou podle mého tři stěžejní body vedoucí k úspěchu. Nápadů je na trhu spousta a pokud někdo nějaký má, velmi pravděpodobně v tom není sám. Čímž neříkám, že nápad není důležitý... rozdílový je ale podle mě právě ten proces budování od nápadu přes startup k fungující a prosperující firmě,” uzavírá Inka naše povídání.
pozn. úvodní foto Josef Havrda