Lucie Karlová: Český křišťál propojuje emocemi lidi. Světový unikát máme za humny
Lucie Karlová je jednou z výrazných hybatelek dění v českém sklářství. Nejen kvůli tomu, že stojí v čele Preciosa Lighting, výrobce špičkových křišťálových svítidel. Její aktivity mají přesah do celého koncernu Preciosa, především do Nadace Preciosa, která za svých pětadvacet let existence věnovala na dobročinné účely převážně v Libereckém kraji více než 250 milionů korun.
V rozhovoru s Lucií jsme se pokusili rozklíčovat hlavní myšlenky, na kterých jí vedená společnost stojí a které dále rozvíjí a kultivuje. Bavili jsme se o spojení sklářské tradice a moderních technologií práce se světlem, s materiály, s designem. O spojení sklářských pecí a výzkumných laboratoří, rukách a hlavách šikovných sklářů a techniků. Preciosa Lighting je v tomto směru doslova nabitá znalostmi, pod jednou střechou sdružuje stovku řemesel a nespočet hi-tech zařízení.
Výsledkem celého snažení je světově uznávaný design svítidel reprezentující za hranicemi republiky značku Crystal Valley, kraj pod Ještědem, potažmo celé Česko. Jaký má Lucie Karlová recept na globální úspěch? „V kraji se sklárnami žijeme, zvykli jsme si na ně, nevnímáme je tak silně jako zahraniční zákazníci, kteří nás jezdí navštívit. Vždy odjíždí okouzleni. Krajinou, tím, co jsme v ní za stovky let vybudovali, řemeslem, které kultivujeme a posouváme dál,” říká Lucie a dodává, že komunikace, otevřenost a porozumění potřebám zákazníků různých mentalit je pro prosazení českých firem ve světě nesmírně důležité. „Kombinace tradice, dovedností a obchodního ducha u nás dává vzniknout designům, které slaví úspěch, vyvolávají emoce, propojují lidi a zkrášlují svět,” uzavírá.
Jak se Preciose Lighting daří svět zkrášlovat, to se dozvíte v šesté epizodě podcastu Region, který mění svět. Moderuje pro vás Lukáš Jokl za regionální inovační značku 1012+.