Na liberecké PechaKucha Night zářili skláři a umělci z Česka i ze zahraničí
Liberecká PechaKucha Night představila na konci srpna ve vratislavických Desítkách mladé umělce a ostřílené sklářské matadory, pokračovatele tradice i mistry svých řemesel. Poprvé na pódiu zazářila zahraniční hvězda. Holandský umělec Hans van Bentem na pódiu vyznal lásku sklu. Zahořel jí před dvaceti lety právě u nás v Křišťálovém údolí.
Akci pořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem a spolkem PechaKucha Night Liberec v rámci týdenního festivalu Crystal Valley Week. „Jeho posláním je ukázat obyvatelům krajského města řemeslo, které náš region proslavilo po celém světě. Za jeho centra považujeme především sousední Jablonec nad Nisou, Železný Brod, Nový Bor nebo Kamenický Šenov,” říká Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.
Tématem, kterého se dotkla většina prezentujících, bylo světlo. Ne náhodou. Letos si totiž připomínáme 300 let tradice výroby svítidel v Libereckém kraji.
Večer odstartoval dynamický Michal Škapa, umělec, který svou kariéru odstartoval se sprejem v ruce v pražských ulicích. Výrazná postava české graffiti scény je dnes ve veřejném prostoru přítomna především prostřednictvím svých velkoformátových maleb. V poslední době začal Škapa experimentovat se září neonu, čímž si vysloužil pozvánku na PechaKucha Night.
Nejen ostřílení matadoři umění, ale i mladí umělci z Technické univerzity v Liberci dostali prostor. Josefína Váchová, vítězka soutěže Masters of Crystal, zaujala svou inovativní prací propojující recyklované skleněné perličky a ruční papír do jednoho harmonického celku. Ondřej Kábele, držitel Oskara mladých sklářů, jak je nazývána cena Stanislava Libenského, dal publiku nahlédnout do svého světa Neskutečna. Skrývá se v něm umělecké dílo, mozaika složená z elektronické hudby, neonového světla a skla. Vítězslav Plavec do třetice ukázal svůj umělecký styl kombinující barvy a prostorové vize, zkoumající vědomí diváků lačných po umění.
Uměleckou komunitu dále reprezentovali Filip Houdek tvořící s bratrem Lukášem pod značkou Houdek Art špičková díla inspirovaná cyklistikou a automobilismem a Klára Jägerová z KultiVARu skla, sociálního podniku a sklářské firmy v jednom. Pohled do historie i do současnosti výroby svítidel v regionu přidal Oldřich Palata, český historik umění a kurátor sbírek Severočeského muzea v Liberci.
Večer byl unikátní i tím, jak mísil dohromady modernu s tradicí. Zatímco mladí umělci naznačili jasný drajv a chuť experimentovat, tradiční sklárny Ajeto, Novosad a syn nebo světová značka Preciosa ukázaly, jak lze tradici citlivě ladit do svěžího soudobého hávu. Ajeto a Novosad za pomoci renomovaných českých designérů, Preciosa se zapojením moderních technologií a více jak stovky řemesel pod jednou střechou.
Zahraniční host Hans van Bentem přinesl na pódium obrovskou dávku energie. Vyzařovala jak z něj, tak z jeho uměleckých děl prezentovaných na plátně vratislavických Desítek. Nelze ale opomenout jedno jeho podprahové sdělení. Pro světové umělce je náš region mekkou skla. Na Novoborsku, Jablonecku a v přilehlém okolí mnozí z nich práci se sklem propadli, právě do těchto míst se pro špičkové sklo vrací.
PechaKucha Night tak opět ukázala, že Křišťálové údolí je místem bohatým na špičková řemesla i na obyčejné příběhy neobyčejných sklářů. Dala naději, že i v srdci Evropy lze stále, asijské konkurenci navzdory, držet při životě řemeslo, o které je ve světě zájem.