
‚Nadané děti potřebují víc než náročné úkoly,‘ říká Eva Dušková

V předchozích článcích jsme se věnovali podpoře učitelů při práci s nadanými dětmi a tomu, jak rozvoj těchto žáků podpořit. Nyní se na vše podíváme z perspektivy nadaných dětí.
Podle Centra Qiido žije v České republice až 220 tisíc dětí s IQ nad 115, které označujeme jako nadprůměrně intelektově nadané. Přibližně 44 tisíc patří – s IQ přesahujícím 130 – mezi mimořádně nadané děti.
Jaký je hlavní rozdíl oproti jejich spolužákům? „Nadané děti jsou intelektově o dva až tři roky napřed a zpravidla vědí, co chtějí dělat a jak by rádi ve škole pracovali. A potřebují, aby je tak dospělí i vnímali,“ říká Eva Dušková, která se dlouhodobě věnuje poradenství v oblasti podpory nadaných dětí v Libereckém kraji. Mezi důležité hodnoty pro nadané děti podle ní patří samostatnost, sebeřízení a respekt.
Naplnění potenciálu dítěte stojí mj. na jeho přijetí okolím. „Potřebu někam patřit máme všichni, ale děti, které odmalička vnímají, že jsou ‚jiné‘, ji pociťují o to silněji. Nadaní žáci často nacházejí spřízněné duše v mimoškolních aktivitách, kde se mohou věnovat tomu, co je skutečně baví, a zároveň se setkávat s mentálními vrstevníky, kteří mají podobné zájmy,“ tvrdí Dušková.
Poznání vlastních limitů, hranic a potenciálu nikdy není na škodu. „Když víte, proč jste takoví, jací jste, můžete s tím pracovat. Lépe komunikovat s okolím, určit si směr a vymezit se vůči tomu, co vám neprospívá.“
Samostatnost a výzvy: co nadané děti ve výuce skutečně ocení
Největší demotivaci pro další rozvoj nadaného dítěte nepředstavuje podle Evy Duškové chybně pojatá metodika výuky, ale přístup některých učitelů. „Problém jsou dospělí, kteří si ve školství kompenzují vlastní komplexy a ego. Buď zájem dítěte shazují větami jako ‚na to si počkej, to se budete učit v devítce‘, ‚tohle nevím a tebe to zajímat taky nemusí‘, nebo mylně předpokládají, že nadání dítěte platí pro všechny oblasti – a pak nevhodně komentují jeho neznalost,“ doplňuje.
„Další pedagogové si zase myslí, že nadané děti potřebují hlavně mít co dělat, podávat výkon. Ne všichni žáci to ale takto (a ne vždy) mají. Proto jsou přínosné diferencované úlohy, které slouží coby inkluzivní nástroj pro všechny žáky,“ osvětluje expertka problematiku práce v hodině. „Důležité je pracovat a prokázat znalost učiva. Jestli to bude na nejnižší úrovni nebo na nejvyšší, to je na nich. Pokud intelektově vyspělé děti předmět baví, často berou obtížnější variantu jako výzvu.“
Překážkou v dalším rozvoji je bohužel i gender. Statistiky ukazují, že dívky častěji své nadání skrývají. „Ženy byly historicky tlačeny k tomu, aby nevyčnívaly, byly klidné, tiché a nediskutovaly. Potřeby nadaných dívek se přitom od potřeb chlapců neliší.“ Podobnou nerovnoměrnost lze dle odbornice pozorovat i při diagnostikování ADHD.
Nadání se podle ní projevuje i tak, že některé úkoly zadané jako skupinová práce děti zpracují raději samostatně. Jindy se ale zapojí do týmu, práci samy zorganizují a rozdělí podle silných stránek svých spolužáků. A jako příklad uvádí několik učitelů na základní škole v Jablonném v Podještědí, kteří u jednodušších úloh podobnou možnost volby žákům dávali. U náročnějších zadání skupiny určil učitel – a to tak, aby v každém týmu byl jeden tahoun s dobrými sociálními dovednostmi.
Při tom všem by měl být samozřejmostí partnerský přístup, s jasnými hranicemi a citem pro autoritu. „Jak to máme my, dospělí? Jsme spokojenější, když se s námi mluví s respektem a na rovinu, když známe smysl své práce, jsme za ni oceněni a zároveň dostáváme konstruktivní zpětnou vazbu?“ ptá se Dušková.
Jak získat podporu pro nadané žáky?
Přístup k nadaným dětem se v Libereckém kraji snaží zlepšit např. start-up Didaktický inkubátor, vzešlý ze soutěže Liberec Ideathon 2023, který pomáhá učitelům osvojit si nové přístupy k výuce. Školením prošly zatím dvě školy: ZŠ Vrchlického v Liberci a ZŠ Skálova v Turnově.
„Ze ZŠ Vrchlického vím, že už pilotují integrovaný předmět, a mám z toho velkou radost,“ říká Dušková. „Doufám, že možnost proškolit se a využít podporu při zavádění integrovaných předmětů využijí i další místní školy.“
Chcete ve své škole systematicky podporovat nadané žáky? Agentura regionálního rozvoje nabízí školám bezplatné vstupní mapování, financované z projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje. Eva Dušková ve vaší škole analyzuje současný stav a doporučí konkrétní kroky ke zlepšení. Za zvýhodněnou cenu si můžete domluvit také přednášku pro pedagogický sbor přímo ve škole. Neváhejte a kontaktujte Evu Duškovou na e-mailu duseveskole@gmail.com.
Doporučené články


