‚Porozumění a komunikace jsou klíče k rozvoji nadaných žáků,‘ říká Eva Dušková

‚Porozumění a komunikace jsou klíče k rozvoji nadaných žáků,‘ říká Eva Dušková

Získat podporu pro rozvoj nadaných dětí ve třídě je pro učitele výzva. Ještě větší výzvou ale bývá samotná práce s takovým dítětem. Jak přistupovat k nadaným žákům? Jaké metody fungují a čeho se naopak vyvarovat?

Nadané děti jsou takové, které mají nadprůměrný rozumový potenciál, vysokou vnitřní motivaci a jsou výrazně kreativní. Při práci s nimi záleží především na správném přístupu. „Bez něj může potenciál těchto dětí zůstat nevyužitý. Nebo se dokonce promění v problémové chování,“ vysvětluje Eva Dušková, která se dlouhodobě věnuje poradenství v oblasti podpory nadaných dětí v Libereckém kraji.

Slepé přikazování k ničemu nevede

Nadané děti citlivě vnímají autoritativní přístup a příkazy bez zdůvodnění. „Nejhorší je prostředí, kde se vydávají nesmyslné pokyny – a žáci je musí plnit, protože to ‚učitelka řekla‘, bez ohledu na jejich potřeby,“ říká Dušková.

Klíčem je respektující komunikace, která vnímá dítě jako plnohodnotnou osobnost. Dospělé často vůbec nenapadne zjišťovat názor žáků na určitý úkol či situaci. Tento přístup přitom podle Duškové otevírá dveře u všech dětí, nejen těch nadaných. Důležité je ale také nastavit určité hranice v komunikaci. Žáci by předem měli vědět, kde tyto hranice jsou a co se stane, když je nebudou respektovat,“ dodává.

Učitelé také často mylně předpokládají, že mlčící nadané dítě je spokojené a nepotřebuje další podněty. „Je v pořádku nechat žáka pracovat samostatně. Vždy bychom ale měli vědět, zda nabídka úkolů zohledňuje jeho aktuální potřeby a přispívá k jeho rozvoji. Čas od času je dobré povahu zadání s daným dítětem probrat. A případně mu v hodině nabídnout nové výzvy,“ zdůrazňuje Dušková.

Strach z chyb může svazovat

Řadě nadaných žáků je vlastní perfekcionismus a trápí je obavy z neúspěchu, který mohou zažívat. Podle Duškové je proto zásadní, aby děti již od školky v bezpečném prostředí poznaly, že chybovat je normální a prospěšné. „Pokud děti získají pocit, že chyba je vlastně kamarád, získají tím obrovskou výhodu. Perfekcionismus je pro ně totiž často omezující, úzkostný,“ radí.

Učitelé nadané studenty také často tlačí do většího objemu práce, aniž by zvážili nahrazení kvantity obtížnějšími úkoly. „V praxi vidím, že kantoři matematicky nadaným jedincům ‚naloží‘ víc příkladů – a pak jim dají čtyřku za to, že je nestihli všechny spočítat. Dítě ale není robot. Jde přece o kvalitu, o zapojení vyšších myšlenkových operací do výuky,“ vysvětluje expertka.

Specifickou skupinou jsou tzv. dvojvýjimečné děti, které mají kromě nadání i nějaké znevýhodnění, např. vadu řeči, zraku, sluchu, poruchu učení či ADHD. Tito žáci podle Duškové systému doslova „prokluzují mezi prsty“. Důvod? Důraz českého školství na hledání chyb namísto posilování silných stránek.

Na rozvoji potenciálu dítěte lze přitom pracovat ve dvojici s asistentem či druhým učitelem. A vhodné je do „týmu“ přibrat i rodiče. Dušková vzpomíná na příklad prvňáčka, kdy učitelka naslouchala jeho matce a přizpůsobila náročnost a zaměření úloh tak, aby ho zaujaly. „To mi přišlo výjimečné. A vlastně i na hranici možností té paní učitelky,“ říká.

Dospělí hrají důležitou roli při začleňování nadaného dítěte do kolektivu. Nadané děti často postrádají strategie, jak efektivně komunikovat s vrstevníky. Mohou proto na ostatní působit nepatřičně, podivně, někdy povýšeně. „Učitel by měl fungovat jako průvodce sociálními situacemi, ukázat dítěti, jak navazovat vztahy a být součástí skupiny,“ vysvětluje odbornice.

Praktické nástroje pro rozvoj nadání

Pro učitele, kteří chtějí s nadanými dětmi pracovat efektivněji, existuje řada dostupných zdrojů. Eva Dušková doporučuje např. online příručku, která vznikla v rámci krajského projektu. Na několika posledních stránkách obsahuje odkazy na weby, platformy a aplikace využitelné ve výuce.

„Cílem není, aby nadané dítě pracovalo izolovaně s tabletem. Smysluplnější je vymyslet mu takové zadání, které rozvíjí jeho kompetence, a to i v sociálních situacích,“ upozorňuje.

Naučte se, jak s nadanými žáky lépe pracovat

Chcete ve své škole systematicky podporovat nadané žáky? Agentura regionálního rozvoje nabízí školám bezplatné vstupní mapování, financované z projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje.

Eva Dušková ve vaší škole zanalyzuje současný stav a doporučí konkrétní kroky ke zlepšení. Pomůže objevit silné stránky i prostor pro zlepšení v práci s nadanými žáky. Získáte také přístup k osvědčeným postupům a metodám, které už fungují na jiných školách v kraji. V nabídce je také možnost objednat si přednášku přímo do školy za zvýhodněnou cenu.

Neváhejte a kontaktujte Evu Duškovou na e-mailu duseveskole@gmail.com.

Doporučené články

V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí
V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí
Osm projektů, 27 studentů a půl roku práce na skutečných problémech z průmyslové praxe. Tak vypadal první ročník soutěžního programu TechStarteru, který uspořádala Agentura regionálního rozvoje (ARR) s cílem podpořit technické vzdělávání v kraji. A výsledek? Prohloubení spolupráce středních škol s firmami, nové prototypy i vylepšení zavedených výrobních postupů.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.