Petra Doubková spouští s EcoHaus zelenou revoluci v praní prádla. Na své prací papírky vybrala crowdfundingem téměř půl milionu

Petra Doubková spouští s EcoHaus zelenou revoluci v praní prádla. Na své prací papírky vybrala crowdfundingem téměř půl milionu

Petra Doubková studuje na Technické univerzitě v Liberci průmyslové inženýrství a zároveň pracuje ve Středisku pro vědu a výzkum Krajské nemocnice Liberec. Kdybyste nabyli dojmu, že při takovém vytížení není možné rozjíždět úspěšný startup, budete na omylu. Petra bojuje za lepší životní prostředí a na trh pod značkou EcoHaus uvádí prací papírky, které strčí do kapsy těžké a neekologické prášky. Pro svůj nápad nadchla stovky lidí, v jarní crowdfundingové kampani jí na rozjezd přispěli téměř půl milionem korun.

Petru to k textilu táhlo vždycky. Už po střední měla vlastní e-shop s oblečením. Brzy si ale uvědomila, že v módním byznysu panuje obrovská konkurence a prorazit není vůbec jednoduché. „Vždycky jsem snila o tom, že na trh uvedu kolekci pod svou vlastní značkou. Nejsem ale ten typ módního influencera, který by ji uměl dostat mezi lidi,” otevírá svůj příběh Petra.

Aby do milovaného oboru více pronikla, rozhodla se pro studium na Textilního marketingu na Fakultě textilní TUL. V hlavě se jí honily nápady na produkty, které v Česku chyběly nebo kterých bylo málo. Udržitelné, takové, které by měnily svět k lepšímu. Idea ukázat Čechům, že prát se dá i pomocí papírků ne větších než obyčejná vizitka, se zhmotnila těsně před loňským ročníkem soutěže Start-up TUL, kterou každoročně pořádá Student Business Club liberecké TULky.

„Přišla jsem s nápadem přinést na český trh ekologický prací prostředek, malý papírek, který hodíte k prádlu a do patnácti vteřin se promění v gel. Proti běžnému tříkilogramovému balení gelu na 60 dávek si v mém případě představte malou dvě stě gramovou krabičku papírků,” popisuje klíčový produkt značky EcoHaus Petra.

Aby nápad neskončil v šuplíku

Petra si z klání začínajících podnikatelů odnesla jednu z cen. Po počáteční euforii ji začaly napadat i méně příjemné myšlenky. „Napadlo mě, že můj nápad bez další tvrdé dřiny zapadne a nikdy se nepromění v realitu. Řekla jsem si, že se to nesmí stát a do 14 dnů jsem postavila kompletní HitHit kampaň. Neměla jsem nic zjištěného, nevěděla, jak to funguje. Prostě jsem si řekla, že do 20. prosince s tím půjdu mezi lidi,” komentuje své obrovské odhodlání v začátcích startupového podnikání Petra.

A jak řekla, tak naklikala. Petra kampaň na crowdfundingovém serveru spustila čtyři dny před loňskými Vánoci a doufala, že se příspěvky jen pohrnou, když jsou lidé doma a tráví čas na internetu. „To jsem se ale šeredně sekla, zdálo se, že všichni spíš dodělávali cukroví. Do prvního týdne v lednu byla kampaň na nule, až pak se to začalo zvedat,” vypráví Petra.

Neměla zázemí, na projektu v tu dobu pracovala úplně sama. Nikdo neznal ji ani produkt a na sociálních sítích neměla žádné sledující. „Když zbýval týden do konce kampaně, měla jsem vybráno asi čtvrt milionu. Z nedůvěry lidí z blízkého okolí mi nebylo dvakrát do zpěvu, ale zároveň jsem nepřestávala věřit.” Když si jejího produktu a kampaně všiml nejčtenější online zpravodajský portál v regionu, začaly se dít věci. „Medializace přinesla ten kýžený moment, kdy se má snaha dostala mezi lidi. V cíli jsem tak mohla jásat z krásných 462 tisíc korun a splněného cíle,” uzavírá Petra tuto fázi.

Sedm složek místo třiceti a nestrhaná záda

Petra se nejdřív pokoušela prací papírky vyrábět sama s podporou univerzity. Postupně si ale uvědomila, že když už produkt v Americe existuje, je zbytečné investovat velkou spoustu peněz do vývoje již vymyšleného. „Při rozjezdu značky jsem přirozeně objevovala shodné konkurenční výrobky. Přesto, že toto řešení za našimi hranicemi existuje, v Česku o něm ví málokdo. A to bych chtěla změnit,” dodává.

Prací papírky od EcoHausu se od ostatních na trhu liší složením. Petra se snaží, aby byly co nejšetrnější. „V mých papírcích je sedm složek, běžné prací prostředky jich mají i tři desítky. Přitom jsou to hlavně zbytečné výplně, třeba u kapslí.”

Jednu dávku prádla s papírkem vyperete za necelých šest korun. „S prostředkem z drogérie vás může jedno praní přijít i na dvanáct korun. Krabička papírků EcoHaus vám vydrží na 60 dávek a stát bude 350 korun,” vyvrací Petra mýtus, že pro ekologičtější praní bude třeba sáhnout hlouběji do kapsy.

V čem jsou prací papírky tak přelomové? Obsahují daleko méně škodlivých složek, po jejich spotřebování nezbyde tolik odpadu, při cestě z obchodu se oproti běžným balením prášku nepronesou, při nákupu online šetří náklady na dopravu. S příznivou hmotností je spojena i celkově menší uhlíková stopa vzniklá v logistickém řetězci od výroby po prodej koncovému zákazníkovi. „V tuhle chvíli mám dodavatele z Číny, ale v případě, že se moje značka dobře etabluje na trhu a začne vytvářet dostatečný zisk, chci s výrobou přesídlit k nám do Čech,” vysvětluje Petra.

Nejdřív branding, potom silná partnerství

Bezprostředně po úspěchu se Petra zaměřila na vývoj obalů a přípravu celkové vizuální identity značky. „Nastavit vše tak, aby bylo na první pohled jasné, že jde o prací prášek. Minimalistické rozměry obalu příliš prostoru pro kreativu nedávají,” popisuje. Za cíl si v dalším kroku dala navázání kontaktů s velkoobchodními partnery, kteří by pomohli znásobit prodeje. „O papírky se už zajímala Econea, dostala jsem se do druhého kola výběrového řízení na spolupráci s DM drogérií,” prozrazuje Petra a dodává, že necílí pouze na velkoobchod. „Letos srpnu jsme spustili nový web a na podzim na něm chystáme sekci předplatné. Zákazník si vše jednoduše nastaví, ve stanoveném intervalu se strhne platba a do schránky dorazí balení prášku. Naprosto bez stresu.”

Kdo si bude prací papírky nejčastěji kupovat? Skvělé jsou pro cestovatele, nadšené jsou z nich maminky, snadnou manipulaci ocení senioři nebo lidé s handicapem. Jako velkou cílovou skupinu vidí Petra i ekologicky smýšlející zákazníky, kteří se snaží za sebou nechávat co nejméně odpadu.

Radši deset odborníků než jednoho asistenta

Petra je na svůj startup v tuhle chvíli sama. Využívá pomoci profesionálů na volné noze, o zaměstnancích zatím nepřemýšlí. „Z hlediska nákladů a odbornosti si radši vytvořím síť spolupracujících profíků, než abych platila jednoho zaměstnance, který z podstaty věci nemůže zastat tak široké spektrum činností v požadované kvalitě,” vysvětluje a dodává, že pokud se firma rozjede, počítá s tím, že tým budovat začne.

Pro svůj úspěch dělá maximum a vrhá se po hlavě do všech příležitostí, které se namanou. Úspěšně dokončila na TULce bakaláře a od nového semestru pokračuje studijním programem Průmyslové inženýrství. A nejen to. Letos absolvovala akcelerátor ČSOB Start It, který byl zaměřen na podporu startupů zaměřujících se na udržitelost. Díky tomu měla možnost své plány konzultovat s mentory s bohatými zkušenostmi ve velkém byznysu. Tím to pro Petru ale neskončilo a brzy naskakuje do akcelerátoru EU ClimAccelerator. Drajv jí rozhodně nechybí a skromně přiznává, že by jednou chtěla sama v pozici mentora pomáhat začínajícím podnikatelům. Při Petřině nasazení nepochybujeme, že se jí sen dříve nebo později splní.

Doporučené články

Liberecký ForSEk 24 představil novinky v sociálním podnikání. Posvětil vznik nového SPointu
Liberecký ForSEk 24 představil novinky v sociálním podnikání. Posvětil vznik nového SPointu
Třetí ročník fóra sociální ekonomiky ForSEk 24 na konci října hostila Krajská vědecká knihovna v Liberci. Hned na úvod došlo k podpisu memoranda o spolupráci mezi MPSV, Agenturou regionálního rozvoje a Tematickou sítí pro sociální ekonomiku TESSEA ČR, které odstartovalo činnost SPointu, nového kontaktního místa pro sociální podniky a zájemce o sociální ekonomiku.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.