VR brýle pro výcvik nejlepších bojových pilotů světa vyvinul český startup s libereckou stopou
Český startup Vrgineers má reálné ambice od základu změnit pravidla výcviku bojových pilotů nejrozvinutějších armád světa. K podnikání však zakladatele Marka Polčáka (na úvodní fotografii) přivedl zcela odlišný obor, turistický ruch. Marek a jeho tým provozovali v polovině minulé dekády úspěšnou atrakci Fly Prague. Turistům nabízeli virtuální lety nad Prahou a jelikož jim běžně dostupné VR brýle přestaly vyhovovat, rozhodli se, že vyvinou vlastní. Vznikl startup Vrgineers, který dnes své jedinečné řešení dodává do U.S. Air Force, britské RAF, kosmické agentury NASA nebo třeba do Airbusu.
Projekt Fly Prague měl sice úspěch, nicméně pohled „tunelem” (tak se cítíte v běžných brýlích s úzkým 90° úhlem pohledu) na Karlův most v neuspokojivém rozlišení pro Marka představoval výzvu. A jelikož trh v té době nic kloudného nenabízel, založení startupu Vrgineers s cílem vyvinout vlastní VR brýle XTAL bylo nasnadě. Výsledek? Patentované čočky a úhel pohledu 180° v 8K rozlišení dnes XTAL ve třetí generaci řadí na pozici nejlepších brýlí pro VR na světě. Ale nepředbíhejme.
První verzi VR brýlí uvedli Vrgineers na trh po roce a půl. Druhá, vylepšená, následovala za další necelý rok. Mezi zájemci se objevila i automobilka ŠKODA, která je dodnes používá pro vývoj designu svých nových vozidel.
Liberecká stopa v příběhu
Nový směr pro rozjetý startup vytyčilo několik setkání na severu na konci roku 2020. Cestu tehdy Markovi zkřížil liberečák Dan Nevařil, nyní provozní ředitel Vrgineers.
S Danem se společně bavíme o jeho čtrnácti měsících práce ve startupovém prostředí, o plánech do budoucna i o tom, jak se buduje stabilní firma. „S Markem jsme se poprvé potkali v situaci, kdy on byl na straně zakladatele a já na straně investora. Vstup společnosti, kde jsem členem představenstva, tenkrát neklapnul. Jejich produkt mi ale nedal spát,” říká Dan a dodává, že ve své profesní praxi mnohokrát pátral po cílových skupinách, porovnával náklady a benefity... u Vrgineers se ale ne a ne dopátrat. Přitom před ním stál špičkový produkt a tým vývojářů, jehož dovednosti byly naprosto srovnatelné se světem. „Nabídnul jsem Markovi, ať se vypraví za mnou do Liberce. Že budeme pokračovat v pátrání spolu. Upřímně, nemyslel jsem si, že to tak dopadne...
...on ale opravdu přijel.”
Výcvik bojových pilotů
„Plácli jsme si a ze zástupce investora jsem se stal startupistou na částečný úvazek. Hnala mě kupředu touha být u toho a odmakat si to. Nezůstat u rad, které za rok nemusí vyjít,” říká Dan.
Co se za ony tři večery v Liberci upeklo? Došlo k napasování již existujícího produktu na cílovou skupinu s maximálním benefit cost ratio. Nejlepší a nejdražší VR brýle světa si totiž zákonitě nekoupí každý. Nejen proto, že na ně nedosáhne finančně, ony mu ale ani nepřinesou kýžený užitek.
Představte si, že jste rodič, který chce vyrazit s rodinkou na výlet. Formuli 1 si na to nekoupíte, i kdybyste na ni nakrásně dokázal(a) za svého života našetřit. Pokud ale jste Lewis Hamilton, máte za sebou silný tým a chcete vyhrát mistrovství světa, pak to smysl dává.
Zpět k Vrgineers. Cílové skupiny našli Marek s Danem trojího typu: piloti, instruktoři a generálové letectva. Každý z nich je svým způsobem zainteresován v pilotním výcviku. Piloti se cvičí ve vzduchu a když to není možné, potřebují co nejvěrnější simulátory. Instruktoři dohlíží na to, že výcvik probíhá za daných okolností efektivně. Generálové zodpovídají za to, že se jim drahé stíhačky s draze vycvičenými piloty vrátí z misí zpět. To vše se dá aplikovat i na civilní letectví. Stačí jen zaměnit generály za manažery aerolinek a na misky vah přidat miliony pasažérů, za jejichž životy zodpovídají.
Úspora za statisíce... dolarů
Právě na potřeby pilotů, instruktorů a generálů reaguje produkt Vrgineers. Nejsou jím brýle, ale užitek pro všechny tři cílové skupiny. „Pocit bezpečí, efektivita výcviku a úspora peněz, v případě armády navíc z veřejných rozpočtů. Vedle toho tu máme i bonus v podobě ohleduplnosti k životnímu prostředí. Když si vezmu, kolik za letu stíhačka spálí paliva, není to vůbec zanedbatelný faktor. To jsou naše opravdové produkty, VR brýle jsou pak jen prostředkem, jak je doručit,” přemítá Dan a jako příklad uvádí složitý manévr tankování paliva za letu. Ve vzduchu je během něj celá letka včetně vzdušného tankeru. Úsporu financí zde Vrgineers přinášejí obrovskou.
Pro zajímavost, výcvik pilota F-22 Raptor stojí více jak 10 mil. USD, samotný stroj začíná na 350 mil. USD. Piloti jsou jedni z nejdražších profíků na světě hned po astronautech. Částka kolem 10 tis. USD za VR brýle je ve světle těchto nákladů jednohubkou. A pokud ušetří statisíce za výcvik, není co řešit.
Cílová skupina a co dál?
Definice cílové skupiny přinesla do vývoje nový směr. Vrgineers zapojili piloty a pozorně jim naslouchali. Zjistili, že velkou výhodou je už jen fakt, že bojoví piloti jsou zvyklí v kokpitu nosit přilbu. V brýlích pro VR se tak cítí jako doma. Naopak přišla potřeba nadstavby k virtuální realitě, tzv. smíšené reality (MR), která kombinuje reálné a virtuální prvky. Pilot totiž potřebuje vidět svoje ruce a mít fyzickou odezvu od kokpitu. A to v nových brýlích XTAL 3 MR umožňují kamery přenášející obraz do čoček s úhlem pohledu 180° a 8K rozlišením.
Navazujícím krokem kupředu se stal vývoj de facto celého VR&MR lehkého simulátoru. Jak jsme již zmínili, pilot potřebuje během výcviku pracovat s ovládacími prvky kokpitu. Z prvotní myšlenky brýlí se tak přešlo na vývoj simulátorů, které toto umožní. Vrgineers nyní uspokojí zájemce o mobilní jednotku a intenzivně pracují na komplexním řešení v podobě výcvikové místnosti pro celou letku, tzv. Classrooms. Počítá se v něm i s prostory pro debrífing. Brýlemi totiž teče řada cenných dat, která lze po výcviku vyhodnotit.
Nový impulz dostal také obchod. „Mezinárodní komunita je v aerospace industry vysoce konzervativní. Monitoring trhu, vytipování decision makerů a cest, které k nim vedou, networking a velké mezinárodní veletrhy. To byly naše úkoly v loňském roce a jimi pokračujeme i letos,” říká Dan. Za nejvyšší dosaženou metu považuje navázání spolupráce s americkým Lockheed Martin, výrobcem stíhaček páté generace F-22 Raptor a F-35 Lighting a naprostou špičkou v oboru. A to je jen vrcholek ledovce. „Spolupráci paralelně rozjíždíme se světovými giganty jako jsou BAE Systems, U.S. Airforce, RAF, či BRA Airforce, což je na tak krátkou existenci naší společnosti, navíc v tak komplikovaném odvětví, neuvěřitelný počin,“ jmenuje Dan nové příležitosti.
Reference od špičkových pilotů
Na závěr Dan přidává ještě jeden důležitý úkol, který před nimi stojí. V dubnu letošního roku chtějí v Brně spustit sériovou výrobu poslední generace brýlí XTAL 3 jak pro VR, tak pro MR a pomalu opustit „škatulku” startupů. Propagovat brýle, resp. všechna jejich řešení, jim pomohou špičkoví světoví piloti, kteří se stanou tvářemi marketingové komunikace Vrgineers. „Reference jsou v aerospace alfou a omegou. Vojenští atašé, generálové letectva, zástupci firem typu Lockheed Martin... ti všichni potřebují především ubezpečit, že my dobře víme, co děláme. Slova pilotů, kteří za sebou mají tisíce letových hodin a desítky bojových misí, jsou těmi rozdílovými body navíc. Abychom je získali, museli jsme si to poctivě odmakat. Oni referenci nedají jen tak někomu, v našem případě trvalo rok a půl, než nám kývli,“ uzavírá Dan naše povídání.