Zájem o technické obory v regionu chce oživit nový soutěžní program Libereckého kraje

Zájem o technické obory v regionu chce oživit nový soutěžní program Libereckého kraje

Liberecký kraj společně s Agenturou regionálního rozvoje spouštějí novou vzdělávací iniciativu, která má za cíl přiblížit studenty středních škol technickým oborům a praktickým zkušenostem z průmyslové praxe.

Nultý ročník soutěžního programu, který startuje září 2024 a jehož výsledky budou vyhlášeny v březnu 2025, propojí střední školy s místními firmami. Studentům nabídne unikátní příležitost pracovat na reálných projektech z průmyslového prostředí. Přiblíží je tak dovednostem z praxe a povědomí o fungování ve firemním prostředí, které mohou uplatnit v přípravě na své budoucí povolání.

Klíčová myšlenka: podpořit techniku

„Klíčová myšlenka naší iniciativy vychází z potřeby zvýšit zájem studentů o technické obory, které jsou pro ekonomiku Libereckého kraje zásadní,“ říká Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova. Zároveň dodává, že soutěžní program spojuje školy a firmy s cílem řešit nedostatek odborníků na trhu práce vytvořený postupným odchodem silných technicky vzdělaných poválečných ročníků do penze.

Firmy vidí v programu příležitost podpořit mladé, aktivní a talentované lidi, kteří se chtějí rozvíjet a zároveň tak navázat kontakt s potencionálními budoucími zaměstnanci. Školy jej vnímají jako způsob, jak zvýšit odbornou úroveň svých studentů, zprostředkovat jim kontakt s profesionály, od kterých se budou učit a také s technologiemi, které ve škole nejsou dostupné.

Výsledky za půl roku

Do programu se aktuálně zapojuje pět firem: Ontex Turnov, ZF Jablonec, Solar Monitor, SigmaPlast Liberec a DGS Liberec. Na straně škol se účastní všechny průmyslové školy v Libereckém kraji – Liberec, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa. Dále pak Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola v Turnově, SŠ Na Bojišti Liberec, ISŠ Vysoké nad Jizerou a v neposlední řadě Střední škola strojní, stavební a dopravní Liberec. „Soutěžní program nabízí kapacitu pro 16 týmů. Aktuálně jsou spuštěné přihlášky a rozebraných je více jak deset technických témat, které do soutěže vložily účastnické firmy,“ dodává Jiří Ulvr.

Každý studentský tým, složený z dvou až tří studentů, si má možnost vybrat jedno téma a v průběhu půl roku jej zpracovat do podoby projektu pod vedením odborných mentorů. Ti jsou dva, po jednom ze školy a z firmy. K dispozici budou po celou dobu pro pravidelné konzultace. Výstupy mohou být různé, od prototypů výrobků po návrhy technických řešení či vyhodnocení dat. V březnu 2025 se pak studenti, firmy i zástupci škol sejdou u závěrečného vyhodnocení projektů. Nejlepší z nich budou finančně oceněny.

Doporučené články

NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
Nanotechnologie už dávno nejsou jen vědeckým experimentem, šetří zdroje, snižují náklady a pomáhají chránit životní prostředí. Jak je využít v praxi, ukáže konference NanoCzech 2025, kterou 20. listopadu pořádají v Liberci Agentura regionálního rozvoje a Liberecký kraj. Do města, které před více než dvaceti lety dalo světu průmyslovou výrobu nanovláken, zamíří špičkoví vědci, podnikatelé i zahraniční diplomaté. Akce je otevřená všem, kdo chtějí poznat nové trendy a rozšířit si obzory.
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
V Libereckém kraji začíná druhý ročník soutěžního programu TechStarter pořádaného Agenturou regionálního rozvoje a Libereckým krajem. Propojuje technické střední školy s regionálními firmami a ukazuje, že studentské nápady mohou najít uplatnění přímo ve výrobě. Výsledky loňského ročníku to ostatně potvrzují. Prototypy studentů dnes využívá například společnost ZF Automotive.
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Jak lidem přiblížit výsledky našich vědců, jak relativně složité téma komunikovat srozumitelně a čtivě? Nejen o tom bude 9. října na CXI TUL přednášet osm profesionálů pohybujících se v oboru marketingu vědy, výzkumu a inovací. Na akci zvou především vědce, studenty, ale marketéry firem s vlastním R&D.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.