Design jako konkurenční výhoda. CzechTrade podpoří i vaše designové studio

Design jako konkurenční výhoda. CzechTrade podpoří i vaše designové studio

Design Centrum CzechTrade přispívá k tomu, že se i začínající či méně známí čeští designéři dostávají k zajímavým světovým zakázkám. A zvučná jména českého designu jako Liběna Rochová nebo Olgoj Chorchoj jsou zase ve světě lépe vidět. Z druhé strany vzato, české podniky díky CzechTrade a jeho databázi nacházejí pro design svých produktů špičkové profesionály. Využívají toho stále častěji, uvědomují si totiž, že pro ně design znamená velkou konkurenční výhodu.

CzechTrade je česká agentura na podporu ochodu, která pomáhá tuzemským firmám být vidět v zahraničí. A to jde bez dobrého designu těžko. „Základem naší práce je dobrá databáze. Design Centrum má svůj vlastní Adresář designérů, do kterého se může registrovat opravdu každý profesionál z oboru. K dnešnímu dni této služby využila téměř stovka firem a jednotlivců,” uvádí Zuzana Sedmerová, manažerka projektu „Design pro konkurenceschopnost" a vyzývá designéry z Libereckého kraje, aby této služby začali využívat.

Kreativní firmy a designéry z Česka propaguje CzechTrade na padesátce svých poboček v zahraničí. Zajímavá je především možnost prezentovat svou tvorbu na významných veletrzích. Od roku 2008 se díky agentuře CzechTrade představil český design v Šanghaji, ve Vídni a na dalších významných veletrzích. V letošním roce běží přípravy expozic ve Vídni a Šanghaji.

Podle Zuzany Sedmerové se za posledních patnáct let také ledasco změnilo k dobrému. Firmy se vzhledem svých produktů zabývají s daleko větší vážností a začínají častěji navazovat spolupráce s profesionálními designéry. Za příklad dává české výrobce nábytku, kteří si v poslední době více uvědomují nutnost investovat do budování značky a do kvalitního designu reagujícího na aktuální trendy. „Dnes už design chápou jako přidanou hodnotu, za kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit,” dodává.

Adresář designérů ale nepomáhá jen designérům samotným. Tipy na spolupráci v něm můžou najít firmy, které by si velká jména běžně nemohly dovolit. S dotacemi mohou dosáhnout na konzultace od profíků z designového studia Herrmann&Coufal, od již zmiňovaných Olgoj Chorchoj a dalších zvučných značek.

Prvně zmiňované studio Herrmann&Coufal kupříkladu vytvořilo pro firmu DURO DESIGN v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost kolekci nábytku BEND. Ta následně v roce 2021 získala prestižní ocenění Red Dot design award. Firma SITUS furniture zase vděčí Adresáři designérů CzechTrade za spolupráci s Petrem Šebelou. SITUS se díky sázce na kvalitní design (na následující fotografii) pyšní řadou ocenění, ale i obchodními úspěchy.

Kde vzít na dobrý design finance?

V rámci Design Centra realizuje CzechTrade interní projekty s názvem Design pro konkurenceschopnost. Skrze tyto interní projekty, které využívaly prostředky EU, proplácel CzechTrade v letech 2013 - 2022 až polovinu nákladů na spolupráci s designéry. Dotace činila až 50 000 Kč a směřovala na malé a střední firmy mimo Prahu.

V tuto chvíli je v přípravě v pořadí již třetí výzva projektu Design pro konkurenceschopnost. Její vyhlášení v rámci OP TAK, který se zaměřuje na podporu obchodu a marketingu v malých a středních firmách, je očekáváno začátkem roku 2023. „Cílem našeho třetího interního projektu je naučit firmy prezentovat se tak, aby byly konkurenceschopné v mezinárodním měřítku. Vysvětlit jim, jak důležitý je kvalitní design webu, že je dnes nezbytnost mít profesionální fotky, vizuály nebo třeba prezentace na sociálních sítích. V neposlední řadě chceme poskytovat finanční příspěvek na profesionály v oblasti design managementu,” vysvětluje Zuzana.

V přípravě je také program Design Credit, spadající do Národního plánu obnovy. CzechTrade zde spolupracuje s Ministerstvem kultury, které posiluje podporu kulturních a kreativních odvětví. „Chtěli bychom tímto pokračovat v naší dlouhodobé podpoře průmyslového designu spadajícího rovněž do kompetence našeho zřizovatele Ministerstva průmyslu a obchodu,” dodává Zuzana. Dobrým příkladem toho, že design se netýká jen interiérového vybavení nebo módy, je český výrobce pecí pro polovodičový a fotovoltaický průmysl SVCS Process Innovation. I v tomto oboru může hrát vzhled výrobku roli v rozhodování zákazníků. Průmyslový designér Ladislav Křenek proto pro firmu na základě podnětů zejména mimoevropských zákazníků vytvořil zcela nový vzhled výrobku včetně redesignu vzhledu řídicího systému na dotykových obrazovkách.

Lobbujeme v Evropě za český design

Design Centrum CzechTrade je členem BEDA, evropské organizace sdružující subjekty zabývající se designem. Zapojuje se do iniciativy New European Bauhaus ztělesňující jeden z cílů EU, jímž je vytváření estetických, inkluzivních a udržitelných míst, produktů a způsobů života. V červnu se CzechTrade zapojil do prvního NEB Festivalu formou diskusního fóra zaměřeného na udržitelnost, design a inkluzi. Do diskuze kromě zástupců oborových reprezentací, státní správy a akademického prostředí přispěli i designéři, se kterými je CzechTrade v kontaktu.

„Spolupracujeme s europoslankyní Martinou Dlabajovou, která se tématu designu věnuje a v Evropské komisi ho propaguje. Kromě toho, že za český design takto kopeme na půdě EU, se snažíme sbírat zajímavé podněty z celého světa a přenášet je do tuzemské praxe,” uzavírá Zuzana Sedmerová.

Doporučené články

„Ve Finsku jsem měl pocit, že podnikání zkusil každý druhý. Češi jsou opatrnější, ale lepší se to,“ říká Jan Mašek z CzechInvestu
„Ve Finsku jsem měl pocit, že podnikání zkusil každý druhý. Češi jsou opatrnější, ale lepší se to,“ říká Jan Mašek z CzechInvestu
Jan Mašek je ředitelem regionální kanceláře CzechInvest v Liberci, která je významným podporovatelem inovativního podnikání v kraji pod Ještědem. Povídali jsme si o tom, komu jsou služby agentury určené, jak pomáhají nápadům vyrůst a prorazit ve světě i o tom, že se osazenstvo kanceláře nebojí vyhrnout si rukávy a zapojit se do krizového managementu, jak se tomu stalo po ničivém tornádu na Hodonínsku. Přenesli jsme se společně i do Finska. Honza se s námi na závěr podělil o dojmy z pracovní cesty za poznáním inovační infrastruktury města Joensuu v Severní Karélii.
Darina Jašíková z CXI TUL: Věda a výzkum jsou kolektivní sporty
Darina Jašíková z CXI TUL: Věda a výzkum jsou kolektivní sporty
Vystudovala humanitní gymnázium, nechybělo málo a stala se z ní úspěšná právnička. Chvíle strávené v dětství s dědečkem v dílně ji ale nakonec přitáhly k technice a chuti přicházet věcem na kloub. Věda a výzkum u Dariny Jašíkové, která působí jako seniorní výzkumná pracovnice v Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace CXI TUL, nakonec vyhrály na plné čáře. Vedle práce v laboratoři přednáší Darina na Fakultě mechatroniky TUL a když se zrovna nevěnuje výzkumu, zaměstnávají ji její hudební projekty. Jak klikatá může být cesta k bílému plášti a co musí mít dobrý výzkumník? Nejen o tom jsme si s Darinou na sklonku léta společně popovídali.
Student Business Club zve na záříjový SBC Camp na TULce
Student Business Club zve na záříjový SBC Camp na TULce
V polovině září, tedy ještě před ostrým startem akademického roku, proběhne na Technické univerzitě v Liberci první ročník SBC Campu. Pořadatelé ze Student Business Clubu slibují tři dny naplněné hodnotnými informacemi pro všechny, kteří byť jen ve skrytu duše uvažují o vykročení na podnikatelskou dráhu. Pokud mezi ně patříte, zablokujte si v kalendáři tři po sobě jdoucí odpoledne 19.-21. září vždy od jedné hodiny.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.