Design jako konkurenční výhoda. CzechTrade podpoří i vaše designové studio

Design jako konkurenční výhoda. CzechTrade podpoří i vaše designové studio

Design Centrum CzechTrade přispívá k tomu, že se i začínající či méně známí čeští designéři dostávají k zajímavým světovým zakázkám. A zvučná jména českého designu jako Liběna Rochová nebo Olgoj Chorchoj jsou zase ve světě lépe vidět. Z druhé strany vzato, české podniky díky CzechTrade a jeho databázi nacházejí pro design svých produktů špičkové profesionály. Využívají toho stále častěji, uvědomují si totiž, že pro ně design znamená velkou konkurenční výhodu.

CzechTrade je česká agentura na podporu ochodu, která pomáhá tuzemským firmám být vidět v zahraničí. A to jde bez dobrého designu těžko. „Základem naší práce je dobrá databáze. Design Centrum má svůj vlastní Adresář designérů, do kterého se může registrovat opravdu každý profesionál z oboru. K dnešnímu dni této služby využila téměř stovka firem a jednotlivců,” uvádí Zuzana Sedmerová, manažerka projektu „Design pro konkurenceschopnost" a vyzývá designéry z Libereckého kraje, aby této služby začali využívat.

Kreativní firmy a designéry z Česka propaguje CzechTrade na padesátce svých poboček v zahraničí. Zajímavá je především možnost prezentovat svou tvorbu na významných veletrzích. Od roku 2008 se díky agentuře CzechTrade představil český design v Šanghaji, ve Vídni a na dalších významných veletrzích. V letošním roce běží přípravy expozic ve Vídni a Šanghaji.

Podle Zuzany Sedmerové se za posledních patnáct let také ledasco změnilo k dobrému. Firmy se vzhledem svých produktů zabývají s daleko větší vážností a začínají častěji navazovat spolupráce s profesionálními designéry. Za příklad dává české výrobce nábytku, kteří si v poslední době více uvědomují nutnost investovat do budování značky a do kvalitního designu reagujícího na aktuální trendy. „Dnes už design chápou jako přidanou hodnotu, za kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit,” dodává.

Adresář designérů ale nepomáhá jen designérům samotným. Tipy na spolupráci v něm můžou najít firmy, které by si velká jména běžně nemohly dovolit. S dotacemi mohou dosáhnout na konzultace od profíků z designového studia Herrmann&Coufal, od již zmiňovaných Olgoj Chorchoj a dalších zvučných značek.

Prvně zmiňované studio Herrmann&Coufal kupříkladu vytvořilo pro firmu DURO DESIGN v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost kolekci nábytku BEND. Ta následně v roce 2021 získala prestižní ocenění Red Dot design award. Firma SITUS furniture zase vděčí Adresáři designérů CzechTrade za spolupráci s Petrem Šebelou. SITUS se díky sázce na kvalitní design (na následující fotografii) pyšní řadou ocenění, ale i obchodními úspěchy.

Kde vzít na dobrý design finance?

V rámci Design Centra realizuje CzechTrade interní projekty s názvem Design pro konkurenceschopnost. Skrze tyto interní projekty, které využívaly prostředky EU, proplácel CzechTrade v letech 2013 - 2022 až polovinu nákladů na spolupráci s designéry. Dotace činila až 50 000 Kč a směřovala na malé a střední firmy mimo Prahu.

V tuto chvíli je v přípravě v pořadí již třetí výzva projektu Design pro konkurenceschopnost. Její vyhlášení v rámci OP TAK, který se zaměřuje na podporu obchodu a marketingu v malých a středních firmách, je očekáváno začátkem roku 2023. „Cílem našeho třetího interního projektu je naučit firmy prezentovat se tak, aby byly konkurenceschopné v mezinárodním měřítku. Vysvětlit jim, jak důležitý je kvalitní design webu, že je dnes nezbytnost mít profesionální fotky, vizuály nebo třeba prezentace na sociálních sítích. V neposlední řadě chceme poskytovat finanční příspěvek na profesionály v oblasti design managementu,” vysvětluje Zuzana.

V přípravě je také program Design Credit, spadající do Národního plánu obnovy. CzechTrade zde spolupracuje s Ministerstvem kultury, které posiluje podporu kulturních a kreativních odvětví. „Chtěli bychom tímto pokračovat v naší dlouhodobé podpoře průmyslového designu spadajícího rovněž do kompetence našeho zřizovatele Ministerstva průmyslu a obchodu,” dodává Zuzana. Dobrým příkladem toho, že design se netýká jen interiérového vybavení nebo módy, je český výrobce pecí pro polovodičový a fotovoltaický průmysl SVCS Process Innovation. I v tomto oboru může hrát vzhled výrobku roli v rozhodování zákazníků. Průmyslový designér Ladislav Křenek proto pro firmu na základě podnětů zejména mimoevropských zákazníků vytvořil zcela nový vzhled výrobku včetně redesignu vzhledu řídicího systému na dotykových obrazovkách.

Lobbujeme v Evropě za český design

Design Centrum CzechTrade je členem BEDA, evropské organizace sdružující subjekty zabývající se designem. Zapojuje se do iniciativy New European Bauhaus ztělesňující jeden z cílů EU, jímž je vytváření estetických, inkluzivních a udržitelných míst, produktů a způsobů života. V červnu se CzechTrade zapojil do prvního NEB Festivalu formou diskusního fóra zaměřeného na udržitelnost, design a inkluzi. Do diskuze kromě zástupců oborových reprezentací, státní správy a akademického prostředí přispěli i designéři, se kterými je CzechTrade v kontaktu.

„Spolupracujeme s europoslankyní Martinou Dlabajovou, která se tématu designu věnuje a v Evropské komisi ho propaguje. Kromě toho, že za český design takto kopeme na půdě EU, se snažíme sbírat zajímavé podněty z celého světa a přenášet je do tuzemské praxe,” uzavírá Zuzana Sedmerová.

Doporučené články

V libereckém Ideathonu zvítězily projekty s virtuální realitou pro Crystal Valley a výuková aplikace pro iQLANDII  
V libereckém Ideathonu zvítězily projekty s virtuální realitou pro Crystal Valley a výuková aplikace pro iQLANDII  
Šedesát středoškoláků a vysokoškoláků zaplnilo ze čtvrtka na pátek vratislavické Desítky a spolkové centrum IGI. Zúčastnili se čtvrtého ročníku 24hodinového maratonu nápadů Liberec Ideathon, soutěže, která před ně postavila čtyři výzvy z regionu. Letos konkrétně od Libereckého kraje, města Liberec, science centra iQLANDIA a značky podporující sklářské řemeslo Crystal Valley.
Liberecký kraj hledá možnosti, jak rozvíjet svůj lidský potenciál
Liberecký kraj hledá možnosti, jak rozvíjet svůj lidský potenciál
Liberecký kraj jako místo, kde se daří pracovat s potenciálem mladých lidí? Nedávno završený program Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání (NAKAP) přinesl do vzdělávacího systému regionu inovativní myšlenky a přístupy, zaměřil se na podporu nadaných nebo prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání. Nyní na jeho aktivity navazuje projekt Smart Akcelerátor Libereckého kraje III, zaměřuje se na podporu nadání a hledá další témata vhodná k uchopení.  
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.