Jan Kolář: Kdybychom vývoj nebrali jako výzvu, v životě na nic nepřijdeme

Jan Kolář: Kdybychom vývoj nebrali jako výzvu, v životě na nic nepřijdeme

Jan Kolář z Centra rozvoje strojírenského výzkumu VÚTS čelí výzvám dnes a denně. Na brigádách při škole seřizoval textilní stroje Rieter, aby se s nimi v dospělosti znovu setkal již jako ostřílený vývojář. Podílel se na vzniku jejich nejnovější generace. Když do VÚTS přišla poptávka izraelského startupu Eviation na vývoj ocasních ploch prvního dopravního letounu na čistě elektrický pohon, Alice, on a jeho tým na ni kývli. Renomovaná zahraniční výzkumná centra odhadovala potřebný čas na odevzdání řešení minimálně na čtyři roky, v Liberci dostali k dispozici devět měsíců. 

"Kdybychom to nebrali jako výzvu, bylo by to prakticky neřešitelné," říká k tomu Honza Kolář v našem podcastu. V momentě usednutí za mikrofon zvoní telefon. "Další výzkumný projekt se šíleným termínem," omluvně se na mě zahledí. Alice lze chápat jako malou dopravní revoluci. Elektrický pohon přináší do letectví několik nových prvků. Letadla mají být tichá a jejich provoz levnější. Limitou je dolet. I když, jak se to vezme. Pro účel, ke kterému jsou stvořeny, dostačuje. Tím účelem je spojení velkých aglomerací vzdálených od sebe do tisíce kilometrů. Relativně levné, rychlé aerotaxi schopné bezhlučně přistát na malém letišti. Zní to dobře, nemyslíte? 

S Alice se ve VÚTS popasovali na výbornou. Intenzivní období vyvrcholilo odjezdem do suchého doku ve francouzském Vannes, kde se prototyp letadla pod přísným utajením kompletoval. Na konci celého snažení čekala objednávka na stovku letadel, velký úspěch pro izraelský startup. A také jeden požár. Více informací o vývoji Alice najdete ve čtvrté epizodě našeho podcastu.

Doporučené články

Liberecká „továrna na sny“ slaví 70 let
Liberecká „továrna na sny“ slaví 70 let
Liberecký VÚTS letos slaví 70. výročí od svého založení. Za sedm dekád z něj vzešly stovky unikátních technologických řešení, které následně putovaly do celého světa. Výzkumný ústav později přidal do svého názvu označení Centrum rozvoje strojírenského výzkumu. Dnes totiž vyvíjí technologie a výrobní stroje pro vícero odvětví. Patří mezi ně automobilový, textilní, letecký nebo sklářský průmysl. Výsledky jsou na trhu vidět. Například ve sportu – nafukovací padlleboardy drží svůj tvar díky speciálním 3D distančním tkaninám. U závodních lyží Lusti se zase liberečtí vývojáři postarali o to, aby zůstaly extrémně lehké, přesto však velmi pevné.
Petr Nový: Tradici je potřeba rozvíjet, nelze se na ni jen slepě odkazovat
Petr Nový: Tradici je potřeba rozvíjet, nelze se na ni jen slepě odkazovat
Desátý díl podcastu Region, který mění svět představí hned několik osobností zapojených do vynalézání v kraji pod Ještědem. Hosta jsme však přivítali jen jednoho. Byl jím Petr Nový, hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou a jeho ředitel pro odbornou činnost. Řeč byla o inovátorech v oblastech skla a bižuterie počínaje Danielem Swarovski, „notorickým vynalézačem bez peněz”, a konče moderní dobou vyčnívající zde především designem exkluzivních svítidel.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.