Liberecký kraj se vydává cestou chytrých technologií

Liberecký kraj se vydává cestou chytrých technologií

Chytré semafory reagující na aktuální dopravní situaci. Mobilní aplikace zlepšující dopravní dostupnost okrajových částí kraje. Chytré veřejné budovy hospodařící s vodou a energiemi. Úleva pro životní prostředí, ale i kapsu daňového poplatníka. Nové technologie se postupně přesouvají z kulis sci-fi filmů do reálné praxe vyspělých center západního světa. Klíčem pro ně jsou chytré “krabičky” všeho druhu napojené na internet. A nejen ony.

Pamatujete si na ikonický seriál osmdesátých let minulého století Knight Rider, ve kterém David Hasselhoff alias Michael Knight pronásledoval padouchy ve vozidle nadupaném špičkovými technologiemi? K.I.T.T. (jak se vůz nazýval) uměl mluvit a sám řídil. Zkuste o něm říct dospívajícím dětem. Dojem na něm pravděpodobně neuděláte. Vážně. Svět se od té doby změnil. Chytré technologie a zařízení připojená na internet nám zjednodušují život. Jedním příkladem za všechny je náš telefonní přístroj. Kromě základních funkcí dnes umí přehrávat hudbu a video, pořizovat fotografie, předpovídat počasí nebo objednat dary pro celou naši rodinu pod vánoční strom.

Prošlapáme cesty moderním technologiím. Vnímáme to jako službu našim občanům, ale i jako vklad do budoucna.

Do veřejného prostoru se chytré technologie dostávají pomaleji. Kde však je vůle, tam je i cesta. V Agentuře regionálního rozvoje vznikla na popud Libereckého kraje koncepce Chytřejší kraj pro Liberecký kraj a na ni navázaný Akční plán. O co se jedná? “Prošlapáme cesty moderním technologiím. Vnímáme to jako službu našim občanům, ale i jako vklad do budoucna,” říká hejtman Libereckého kraje Martin Půta a dodává, že cílem kraje je připravit v rámci Akčního plánu konkrétní projekty, uskutečnit je v příštích třech letech a uvést je jako vzorové případy pro obce, města i pro kraj. “Využívat budeme chytré technologie, inovace a nápady lidí především z našeho regionu,” dodává Martin Půta.

Akční plán se zaměřuje například na dopravu, která by měla být díky provázanému sběru dopravních dat řízena lépe. Sbírat se mají informace o aktuálních dopravních situacích, parkovacích místech, zahrnuta budou i data taxislužeb nebo alternativních způsobů dopravy typu sdílených aut. Dalším úhlem pohledu je environmentální problematika. „Sucho a extrémní výkyvy počasí trápí celé území Česka. My chceme začít šetrněji hospodařit s vodou v krajských budovách a jít tak příkladem ostatním subjektům státní správy, samosprávy ale i firmám. Druhou významnou oblastí jsou úspory energií na krajském majetku. Obojí s využitím chytrých technologií,“ doplňuje Petr Dobrovský z Agentury regionálního rozvoje.

Bavíme-li se o budoucnosti, nelze opomenout vzdělávání. I na to je v koncepci Libereckého kraje myšleno. Nové znalosti by v nejbližších letech mohli začít získávat obyvatelé kraje v oblastech digitálních technologií a kybernetické bezpečnosti. Koncepce počítá s vybudováním centra kybernetické bezpečnosti, které by bylo zaměřeno na studenty středních škol, zaměstnance samospráv, ale i širokou veřejnost. Nové technologie s sebou totiž nenesou pouze samé výhody, ale i nezanedbatelná rizika. Bezpečí na sítích se tak stává jednou z klíčových oblastí, do které bude nezbytné investovat v celospolečenském měřítku.

Že Liberecký kraj kráčí správnou cestou, potvrdilo prestižní ocenění ve čtvrtém ročníku celostátní soutěže Chytrá města. Klání měst, obcí a krajů je pořádáno pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Akční plán krajské koncepce Chytřejší kraj pro Liberecký kraj zde získal první místo v tradiční soutěžní kategorii Vize Smart City. V kategorii odborná porota hodnotí nejlepší projektové záměry z pohledu kvality, realizovatelnosti či přínosu pro obyvatele. Dokument zaujal v konkurenci 180 přihlášených. „Ocenění v soutěži vnímáme jako zpětnou vazbu, že snahy o využití chytrých technologií pro zlepšení života v kraji mají své opodstatnění,” uzavírá Jiří Ulvr, krajský radní pro regionální rozvoj.

Doporučené články

Marketing Café v DOKu: Když marketing a obchod hledají stejnou vlnu
Marketing Café v DOKu: Když marketing a obchod hledají stejnou vlnu
Ve čtvrtek 15. května libereckou kavárnou DOK zavoněl marketing. Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem ji do posledního místa zaplnily vědění chtivým publikem. Úkol zněl jasně: prozkoumat vztahy mezi marketingem a obchodem. Znáte to, někdy to ve firmě jiskří... někdy naopak plyne hladce. Co jsou hlavní bolístky našich pracovních vztahů a jak je přetavit ve funkční spolupráci prospěšnou oběma stranám, firmě a zákazníkovi především? Návody poskytli čtyři pozvaní spíkři Honza Gregor, Jana Kupková, Tereza Plášilová a Petr Kosek.
Červnová PechaKucha Night Liberec představí tucet srdcařů bez hranic
Červnová PechaKucha Night Liberec představí tucet srdcařů bez hranic
Dělají z našeho kraje, nebo rovnou z celého světa, lepší místo k životu. Věří, že i zdánlivě malý čin může mít velký smysl. V úterý 10. června se sejdou v Kulturním centru Vratislavice 101010 na sedmnácté liberecké PechaKucha Night. Dvanáct osobností zde představí své srdeční záležitosti v dynamickém formátu 20x20. Nenechte si to ujít – kupte si svoji vstupenku včas.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.