Mária Sztarovics: Podnikat úspěšně a společensky odpovědně lze zároveň
V době začínající krize v roce 2008 opouštěla svou vysněnou práci v Microsoftu a připravovala se na mateřskou dovolenou. V hlavě se jí ale rojily plány na to, jak péči o syna skloubit s prací. Povedlo se. Za podpory manžela rozjela Mária Sztarovics vlastní firmu, která se postupně rozrostla a dnes dodávají služby klientům do devadesáti čtyř zemí světa. Pobočky mají v Česku, v Singapuru a ve Spojených státech, tým ale poskládali z odborníků z celého světa. Vše totiž postavili na práci na dálku. Už více jak před jednou dekádou.
Mária i její manžel jsou původem z Bratislavy. Život je postupně zavál do Prahy, odkud se kvůli touze po čerstvém vzduchu a sněhu rozhodli přestěhovat do kraje pod Ještědem. Své děti vychovávají v Semilech a u toho zvládají řídit firmu zaměřenou na poskytování služeb v oblasti B2B marketingu globálním hráčům jakými jsou například již zmiňovaný Microsoft, Oracle, Twitter nebo VISA. „Namísto toho, abych zůstala zaměstnankyní Microsoftu, jsem jim začala dodávat. Krok po kroku jsme rostli. Především díky tomu, že si nás naši spolupracovníci oblíbili a v momentě, kdy změnili zaměstnavatele, nás dostali do dalších firem,” vzpomíná Mária na začátky svého podnikání v B2B marketingu. Pokud by měla doporučit cestu k úspěchu v B2B podnikání, jsou to právě skvělé reference. „Najděte si své věrné zákazníky. Takové, kteří s vámi spolupracují dlouhé roky a jsou ochotni vyprávět vaše společné příběhy. Zpracujte případové studie. Natočte video, jak a s čím jste jim pomohli...” uzavírá.
I velké obchody již ve Wings4U díky vývoji v posledním roce a půl běžně uzavírají „z obýváku”. Recept, jak udržet firmu v tomto režimu efektivní, spatřují v usilovné práci s lidmi. Dbají na duševní hygienu, doporučují zaměstnancům po práci důsledně vypnout, snaží se neposílat maily s úkoly mimo pracovní dobu, absolvují tréningy proti vyhoření. Jednou za rok pak uskuteční velké setkání týmu. A o práci se při něm baví jen minoritně. Spíš dohánějí vše, co zameškali v oblasti mezilidských vztahů. Poslední velkou výzvou Márie Sztarovics je zapojení Wings4U do rodiny zhruba čtyř tisíc PDC firem. Filozofii Purpose-driven Companies přirovnává k Fair Trade, jen trochu z jiného úhlu pohledu. PDC firmy vedle zisku mezi své hlavní pilíře a cíle kladou celospolečensky pojatý smysl své existence a odpovědnost k dopadům svých podnikatelských aktivit. Více se již dozvíte, když si pustíte náš podcast. Moderuje ho pro vás Vendula Zedníková z Lipo.ink.