Mise, co zavazuje a inspiruje. Liberec se chce stát klimaticky neutrálním a chytrým městem

Mise, co zavazuje a inspiruje. Liberec se chce stát klimaticky neutrálním a chytrým městem

Letos v květnu jsou to dva roky, kdy Českou republiku obletěla zpráva, že se Liberec stane jediným českým zástupce v nové Misi EU s názvem „100 klimaticky neutrálních a chytrých měst do roku 2030“, jejímž hlavním cílem je podpořit vybraný počet evropských měst v úsilí stát se postupně klimaticky neutrálními.

Páté největší město ČR má v rámci tohoto projektu šanci získat tzv. Mission Label, neboli určitou certifikaci, která mu umožní čerpat další benefity. „Díky ní můžeme získat i větší kredit v rámci Evropy. A také propojení na další metropole, obce, ale i relevantní experty. Do budoucna se nám navíc otevírají nové možnosti. Například rychlejší přístup k odborným informacím a zdrojům financování,“ otevírá téma náměstkyně primátora Liberce pro strategický rozvoj a dotace Šárka Prachařová.

Smyslem celé mise je ale především hledat způsoby řízení a spolupráce. A klíčovým úkolem je zájem o snižování emisí. Je to výzva, která zavazuje, ale také inspiruje a motivuje. Vedení města vzalo přijetí mezi stovku vybraných evropských měst jako příležitost a hned v první fázi začalo oslovovat takzvané stakeholdery (partnery). „Namátkou zmíním třeba Technickou univerzitu v Liberci, Teplárnu Liberec, Agenturu regionálního rozvoje, ale i jednoho z největších zaměstnavatelů ve městě a v Libereckém kraji – zastoupení japonské firmy Denso,“ dodává Šárka Prachařová.

Česká pobočka této nadnárodní společnosti spolupracuje s Libercem už více než dvě desetiletí. Nyní se stala jedním z prvních „velkých hráčů byznysu“ podporujícím město v tom, aby se vydalo právě cestou klimatické neutrality.

Jen tak mimochodem, Denso začátkem letošního roku oznámilo, že má ambice stát se uhlíkově neutrálním podnikem už za 6 let. Ve svém areálu na výrobu automobilových komponentů na nevyužité průmyslové ploše například už postavilo největší firemní pozemní fotovoltaický „park“ v kraji. Téměř čtyři tisíce panelů, které slibují výkon až 1,7 MWp, má vyrábět dostatek elektřiny přímo pro provoz továrny, což má společnosti mimo jiné přinést značné finanční úspory. A to je teprve začátek.

Výkladní skříň Česka

O Liberec jako o „výkladní skříň“, kde se má postupně narodit řada projektů, podporující zájem města stát se postupně klimaticky neutrálním, se i díky prvním partnerů, začínají zajímat další. A konečně to nejen v rámci regionu, ale i na celostátní, potažmo vládní úrovni.

V polovině letošního dubna se dokonce přímo na libereckém magistrátu uskutečnilo průlomové setkání právě k projektu 100 klimaticky neutrálních a chytrých měst do roku 2030. Zúčastnili se ho zástupci hned čtyř českých ministerstev, Agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, Technologické agentury ČR a dalších významných institucí, včetně evropské platformy NetZeroCities. Město tak zahájilo důležitou diskuzi o podpoře svých ambicí z národní úrovně.

Tématem setkání se stalo to, jak lze podpořit místní inovační ekosystém. Diskutovaly se i možnosti vytvoření společných pilotních projektů nebo způsoby, jakými lze ve městě otestovat nová inovativní řešení a technologie. Představení se dočkal i nově vznikající Sociální klimatický fond a hovořilo se také o společném podpisu budoucí liberecké klimatické smlouvy, která by se letos na podzim měla předložit Evropské komisi.

„Za Liberec jsme upozornili na možnosti, jak podpořit naše aktivity v oblasti posilování inovačního ekosystému a jeho visibility v rámci celé ČR i EU. Přimluvili jsme se i za rozšíření spolupráce na pilotních projektech a zapojení do přeshraničního či mezinárodního partnerství, která by umožnila, aby do našeho města přišli správní noví stakeholdeři (partneři),“ řekl náměstek pro energetiku a Smart City Vojtěch Prachař.

Téma inovací by v Liberci rádi rozvíjeli i zástupci CzechInvestu, kteří kladou důraz speciálně na význam soukromých firem, start-upů, ale také inovativních technických řešení, ke kterým má agentura přístup. Zdůraznili důležitost podpory z regionální úrovně a význam regionálních institucí s tím, že některé úkoly je nutné delegovat právě na ně. Část diskuse pak směřovala i k otázkám, jak by Liberec měl dál postupovat, aby dokázal lépe spolupracovat a komunikovat s lokálními podniky.

Zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR doporučili následovat dobrou evropskou praxi a nastavit celý ekosystém pro ta česká města, která chtějí být klimaticky neutrální. Podle expertů je nyní nezbytné, aby vznikl odborný zastřešující tým, respektive platforma, která by měla být meziresortní a podporovala tato města na všech úrovních. V příštích týdnech má na klíčové dubnové setkání v Liberci navázat další jednání, kde jednotliví garanti chtějí řešit konkrétní návrhy, jak lze Liberec, ale i další města dlouhodobě motivovat a podporovat.

Konkrétních témat, která se v Liberci mají stát součástí mise 100 klimaticky neutrálních a chytrých měst, je celá řada. Za všechny můžeme zmínit například snahu založit a rozvíjet komunitní energetiku. Ano, město je v tomto záměru na začátku. Ale krok za krokem se připravuje na to, že jakmile to legislativa umožní, založí energetické společenství a začne se intenzivně věnovat tomu, aby postupně dokázalo nabídnout nejen vybraným partnerům, ale především široké veřejnosti cenově dostupnější energie.

A podobných opatření bude čím dál více. Jen to chce čas a především širokou a aktivní spolupráci. Bez nich se totiž sebelepší tvůrci nepohnou ve svých záměrech ani o milimetr.

Účastníci zmíněného jednání jsou přesvědčeni, že Liberec má do budoucna velký potenciál sdílet svá know-how a zkušenosti i s dalšími českými městy. A že má před sebou misi, která sice zavazuje, ale také velmi inspiruje.

Doporučené články

Čtvrté liberecké Market/ing Café si posvítí na obsah. Přinese zkušenosti agentur, sveze se na vlně hokeje
Čtvrté liberecké Market/ing Café si posvítí na obsah. Přinese zkušenosti agentur, sveze se na vlně hokeje
V pořadí již čtvrtý liberecký meetup pro marketéry Market/ing Café si posvítí na téma obsahového marketingu. Je obsah stále král? Odpověď na tuto zapeklitou otázku budou 30. května od 19:00 hledat v DOKu čtyři marketéři původem z agentur, firem i na volné noze. Zaměří se na strategickou rovinu a půjdou i do detailu. Ukáží například, co jim fungovalo v praxi u konkrétních klientů nebo jak správně nastavit tone of voice komunikace.
Firmy v Libereckém kraji mají chuť investovat, zajímají je digitalizace, robotizace a obnovitelné zdroje energie
Firmy v Libereckém kraji mají chuť investovat, zajímají je digitalizace, robotizace a obnovitelné zdroje energie
Kulatý stůl na téma Podpora moderních investičních projektů v Libereckém kraji uspořádalo Sdružení pro zahraniční investice – AFI ve spolupráci s Libereckým krajem, jeho Agenturou regionálního rozvoje a agenturou CzechInvest. Martin Půta, hejtman kraje, vedení AFI, zástupci agentur CzechInvest, ARR a API a řad dalších hostů hovořili s reprezentanty firem a investorů o klíčových tématech významně ovlivňujích jejich podnikání.
V libereckém Ideathonu zvítězily projekty s virtuální realitou pro Crystal Valley a výuková aplikace pro iQLANDII  
V libereckém Ideathonu zvítězily projekty s virtuální realitou pro Crystal Valley a výuková aplikace pro iQLANDII  
Více jak šedesát středoškoláků a vysokoškoláků zaplnilo ze čtvrtka na pátek vratislavické Desítky a spolkové centrum IGI. Zúčastnili se čtvrtého ročníku 24hodinového maratonu nápadů Liberec Ideathon, soutěže, která před ně postavila čtyři výzvy z regionu. Letos konkrétně od Libereckého kraje, města Liberec, science centra iQLANDIA a značky podporující sklářské řemeslo Crystal Valley.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.