Nový život pro staré objekty. Přehledně o problematice brownfields v regionu

Nový život pro staré objekty. Přehledně o problematice brownfields v regionu

Snaha řešit situaci zanedbaných objektů souhrnně označovaných pojmem brownfields sahá v Česku do konce devadesátých let minulého století. Nový fenomén nám tehdy jako vedlejší produkt přinesla proměna ekonomiky z centrálně plánované na tržní. Mnoho průmyslových, zemědělských, vojenských a dalších nemovitostí zůstalo v důsledku transformace nevyužitých. Staly se tak vážným problémem pro udržitelný rozvoj obcí, měst a regionů.

Zvýšený zájem investorů o podnikání v Česku přiměl počátkem nového milénia Liberecký kraj k prvnímu mapování místních brownfields. Proběhlo ve spolupráci krajské Agentury regionálního rozvoje a Ekonomické fakulty TUL. O tři roky později pak pod patronací agentury vznikla krajská databáze přístupná veřejnosti. Aktuálně je k nalezení na webovém portálu Investuj pod Ještědem.

Na podzim roku 2023 jste ve veřejně dostupné části databáze mohli nalézt celkem 226 lokalit typu brownfields a 25 lokalit typu greenfields. Detailnější statistiky týkající se těcht objektů pak lze najít na nově spuštěném Datovém portálu Libereckého kraje. Vyčíst z nich lze mimo jiné klesající počet objektů v čase související s postupem revitalizačních aktivit veřejných i soukromých investorů.

Podobná databáze existuje i pro celé Česko, jedná se o Národní databázi brownfields a spravována je agenturou CzechInvest. Zmapováno je v ní celkem 3 861 lokalit z čehož 516 je prezentováno v její veřejné části.

Ač v Česku existuje shoda na tom, že revitalizace brownfields má obrovský potenciál pro ekonomický rozvoj měst a regionů, existují překážky brzdící jejich účinnou revitalizaci. Mnohdy komplikované majetkoprávní vztahy nebo staré ekologické zátěže patří mezi ty nejčastější. Finanční a časová náročnost ve srovnání s novými developerskými projekty postavenými na zelené louce jsou také nezanedbatelným strašákem investorů.

V očích samospráv však přínosy převažují, a proto se na celostátní i krajské úrovni překážky řeší. V Libereckém kraji aktivní propagací a osvětou, zpravidla v gesci Agentury pro regionální rozvoj. Nejbližší akcí pro veřejnost je již tradiční Brownfields trip Libereckého kraje pořádaný ve středu 8. listopadu.

„Brownfieldy skýtají nespočet možností pro další využití, ať už se jedná o podnikání, bydlení nebo volnočasové aktivity. V listopadu opět během jednoho dne představíme širokou škálu příkladů dobré praxe, chátrající objekty, které se podařilo vrátit zpět do života,“ říká Jiří Ulvr, radní pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova. Budou jimi kupříkladu Muzeum na cestě v Lučanech nad Nisou, které uspělo v hlasování o cenu veřejnosti soutěže Stavba roku Libereckého kraje, kulturní a spolkové centrum Česká beseda v Českém Dubu nebo Zámek Svijany.

Doporučené články

NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
NanoCzech 2025: Do Liberce zamíří české i zahraniční kapacity v oboru nanotechnologií
Nanotechnologie už dávno nejsou jen vědeckým experimentem, šetří zdroje, snižují náklady a pomáhají chránit životní prostředí. Jak je využít v praxi, ukáže konference NanoCzech 2025, kterou 20. listopadu pořádají v Liberci Agentura regionálního rozvoje a Liberecký kraj. Do města, které před více než dvaceti lety dalo světu průmyslovou výrobu nanovláken, zamíří špičkoví vědci, podnikatelé i zahraniční diplomaté. Akce je otevřená všem, kdo chtějí poznat nové trendy a rozšířit si obzory.
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
Startuje druhý ročník TechStarteru, projekty z loňska už fungují ve firmách
V Libereckém kraji začíná druhý ročník soutěžního programu TechStarter pořádaného Agenturou regionálního rozvoje a Libereckým krajem. Propojuje technické střední školy s regionálními firmami a ukazuje, že studentské nápady mohou najít uplatnění přímo ve výrobě. Výsledky loňského ročníku to ostatně potvrzují. Prototypy studentů dnes využívá například společnost ZF Automotive.
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Sdílej vědu! na CXI TUL nabídne přednášky i diskuzi o marketingu a popularizaci vědy
Jak lidem přiblížit výsledky našich vědců, jak relativně složité téma komunikovat srozumitelně a čtivě? Nejen o tom bude 9. října na CXI TUL přednášet osm profesionálů pohybujících se v oboru marketingu vědy, výzkumu a inovací. Na akci zvou především vědce, studenty, ale marketéry firem s vlastním R&D.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.