Parkourista s notýskem na nápady. Martin Skalník vyrábí batoholedvinky, o kterých při sportu nevíte

Parkourista s notýskem na nápady. Martin Skalník vyrábí batoholedvinky, o kterých při sportu nevíte

Vytáhl ze šuplíku nápad a uspěl v soutěži pro start-upisty. Od té doby s jeho Binderem, ledvinkou na sport s vlastnostmi batohu, do terénu vyrazily už stovky běžců. Ačkoliv snil o vývoji počítačových her, zápisník na nápady, který třímal v podpaží při každém kroku, mu zamíchal kartami. S Martinem Skalníkem, sportovcem a vizionářem z MASK Gear, jsme probrali podnikání ve virtuálním i offline světě, řízení firmy na rodičovské, i tři vlastnosti, které musí začínající podnikatel mít, aby uspěl.

Neustále něco vymýšlel, ale nikdy ho nenapadlo, že by to mohl ocenit i někdo jiný. To se změnilo před šesti lety, kdy zvítězil v soutěži Student Business Clubu liberecké TULky a nadobro se rozhodl místo designování počítačových her pustit do šití batoholedvinek.

„O podnikání jsem nic nevěděl. Svět her jsem naopak znal dobře, jsou v něm obrovské výzvy, ale i rizika, která je zapotřebí zvážit. Řekl jsem si: zakládáš rodinu, práci budeš teprve hledat, miliony nemáš, tým taky ne. Pojď od toho a udělej něco jednoduššího. Něco praktického, co už máš nějaký čas v hlavě a co má šanci vyhrát.”

S batohem na zádech se salta metají těžko

Martin se denně spoléhá na svůj zápisník, do kterého poznamenává i ty nejmenší nápady. Díky němu má večer čistou hlavu a jistotu, že nic důležitého nezapadne. Systematičnost a možnost vracet se k vlastním myšlenkám pro něj hraje v podnikání obrovskou roli.

„Chtěl jsem dělat něco, co má hodnotu. Vzpomněl jsem si na dobu, kdy jsem jako parkourista řešil, kam si uložit věci. Tehdy na trhu bylo pár produktů, co se daly využít, ale ne k tomu, abyste s nimi dělali kotouly, salta, přemety nebo třeba přelézali ploty. Takhle praktické zavazadlo neexistovalo. Potřeboval jsem s sebou mít svůj zápisník a taky telefon, jen ne v zadní kapse kalhot, to mě neskutečně rozčiluje.”

Funkční vybavení je Martinova úchylka. Miluje pouzdra, batohy, ale hlavně volný pohyb. Cesta k finální podobě Binderu byla dlouhá a lemovaná spoustou prototypů. Těch stěžejních prý vznikla zhruba desítka a první dva se podobaly spíš pouzdru na pistoli. Další dva už tvořily pásy kapes s patentovanou konstrukcí.

„S trailovou vestičkou si bude člověk vždycky na něco stěžovat a něco mu bude překážet. Šlo o to najít něco, co nebude vadit vůbec.”

V nabídce MASK Gearu je v současnosti 5 produktů, které se liší funkcí a materiálem. Při náročném dvouletém vývoji a testování využil Martin i pomoci Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci, kde s profíky ladil produkt po technické stránce. „S Ondrou Ludínem jsme se ponořili do střihů a výrobních postupů. Vznikl prototyp, který se svým pojetím blížil armádní výstroji nebo elegantní pás kapes bez důmyslných vychytávek. Někdy jsme strávili i osm hodin v kuse prací na prototypu, který jsme ani nedokončili a už jsme věděli, že tudy cesta nevede. Řezali jsme až na dřeň, až jsme se ve finále propracovali k produktu schopnému postoupit do sériové výroby.“

Všechno české? Hodně štěstí!

Martin Skalník se rozhodl jít, podle svých slov, tou těžší cestou a vystačit si v první fázi s prací a s materiálem z Česka, i když zahraničí nabízí podstatně širší škálu možností. „Je dobře, když se někdo rozhodne vyrábět z lokálních materiálů, ekonomiku musíme podporovat. Má to nespočet výhod, během vývoje i samotné výroby si můžete například lépe ohlídat kvalitu, měnit věci v reálném čase. Rozhodně to ale není lehké a všem, kteří se pro tuto strategii rozhodnou, přeji hodně štěstí a trpělivosti.”

V roce 2019 získal Martin příspěvek z Regionálního inovačního programu, využil podpory a zázemí Libereckého kraje a pustil se do vývoje nové řady produktů. Ta už obsahovala i materiály ze zahraničí. „Vždycky dbám na certifikaci, chování dodavatelů k životnímu prostředí a vybírám si přes reference. Díky materiálům zvenku jsem schopný dát dohromady produkt, co má ještě lepší vlastnosti a nové parametry. Můžu tak oslovit další cílové skupiny. Bindery se ale pořád šijí v Česku a to se nezmění.”

Videohry v krabici na půdě emoce nevzbudí

Po rozjezdu Binderu se Martin rozhodl opustit své plány ve světě IT a namísto digitálního produktu začít tvořit něco hmatatelného. „Zpětným pohledem mi to připadá těžší. Prorazit s fyzickým produktem s sebou nese práci s dodavateli, s materiálem, ovšem digitálu se v dnešní době tak jako tak nevyhnete, nachází se tu velká část obchodu a marketingu. Tam se vidím spíš jako uživatel a úkoly deleguji. Podnikání ve fyzické rovině jsem si nakonec zamiloval ze všeho nejvíc.”

Pro Martina je navíc důležité i to, že aktivně vytváří hmatatelnou vzpomínku na určitou dobu. „Při otevření letité krabice z půdy určitě vyvolá větší nostalgii objev Binderu než DVDčka svého času prodávaného za tři stovky, dnes bezcenného.”

Jeden šálek čaje místo týdne přemýšlení

Velkou výzvou je pro Martina čas. „Chybí mi stabilní pracovní týden, až půjde druhý syn do školky, vrátí se mi ztracené pracovní flow. Teď si uvědomuji, že kromě produktu samotného je potřeba komunitě předávat i něco navíc. Komunikovat s ní, vytvářet pro ni nové impulsy a motivace.”

Jako největší výzvu vidí v současné chvíli hledání partnera, se kterým by byznys řídil. „Druhý člověk mi ve firmě chybí. Rozhodnutí, které mi trvá udělat několik dní, bychom ve dvou zvládli za dopoledne u konvičky dobrého čaje. Věnuji se teď přípravě strategie a marketingu, doslova se klepu na to, až věci půjdou ven, ale nechci nic uspěchat a dělat to nepromyšleně. Punkově promyšleně zní lépe,” dodává Martin s nadsázkou.

Jasno má v tom, že chce v projektu zůstat na pozici designéra a foundera a určovat strategii. Martin buduje svou firmu tak, aby ji mohl jednou předat dětem. Jeho metou je vystavět fungující mikropodnik s hrstkou zaměstnanců, co vyváží do několika zemí Evropy.

Jaké tři věci se musí podle Martina Skalníka u dobrého startupisty protnout?

  • Kreativita. Člověk musí pořád něco vymýšlet a podle Martinových slov „lítat mezi nápady jako pinballový míček."

  • Schopnost se usměrnit. Z té hromady idejí je potřeba si vybrat jednu, na kterou se podnikatel nakonec upne a rozpracujete ji do detailu. „Tehdy nastane něco, čemu říkám celoživotní flow."

  • Zkušenost. Nebát se zažívat nové věci a hledat svoje místo. Všechny styčné body, jak Martin důležité momenty v životě nazývá, podnikateli ukážou, kudy se vydat.

Doporučené články

Tradiční sklářství, Ještěd, inovace i digitalizace aneb Jak zaujmout norskou delegaci
Tradiční sklářství, Ještěd, inovace i digitalizace aneb Jak zaujmout norskou delegaci
Na konci listopadu se v Jablonci nad Nisou setkali zástupci veřejné správy, sdíleli své příklady dobré praxe a diskutovali, jak čelit výzvám v oblastech otevřených dat a práce s daty. Kromě českých datových specialistů jsme měli čest přivítat i vzácné hosty z Norska – odborníky z Norské digitální agentury (Digdir) a Norské asociace lokálních a regionálních samospráv (KS).
Elektrický opékač uzenin bodoval v soutěži Business Talent 2024. První cenu si odnáší ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily
Elektrický opékač uzenin bodoval v soutěži Business Talent 2024. První cenu si odnáší ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily
Slavnostní vyhlášení v pořadí již čtvrtého ročníku žákovské soutěže Business talent proběhlo ve čtvrtek v liberecké iQLANDII. Soutěžní týmy složené ze žáků osmých a devátých tříd základních škol Libereckého kraje soutěžily s výrobky vytvořenými na téma Rozhýbej to! za použití součástek z tajemného boxu. Odborná porota ocenila na 1. místě ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily za inovativní Elektrický opékač uzenin.
České a norské zkušenosti ukázaly, jak pracovat s daty ve prospěch občanů
České a norské zkušenosti ukázaly, jak pracovat s daty ve prospěch občanů
Efektivnější využívání dat zjednoduší každodenní život lidí a firem. Toto krédo rezonovalo na setkání zástupců veřejné správy v Jablonci nad Nisou s tématem otevřených dat a práce s daty. Že k cíli nevede vždy ta nejpřímější cesta a že je zapotřebí mnoha názorových střetů a změn k prosazení digitalizace veřejné správy, potvrdili snad všichni účastníci včetně delegace z Norské digitální agentury (Digdir) a Norské asociace lokálních a regionálních samospráv (KS).
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.