Petr Nový: Tradici je potřeba rozvíjet, nelze se na ni jen slepě odkazovat

Petr Nový: Tradici je potřeba rozvíjet, nelze se na ni jen slepě odkazovat

Desátý díl podcastu Region, který mění svět představí hned několik osobností zapojených do vynalézání v kraji pod Ještědem. Hosta jsme však přivítali jen jednoho. Byl jím Petr Nový, hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou a jeho ředitel pro odbornou činnost. Řeč byla o inovátorech v oblastech skla a bižuterie počínaje Danielem Swarovski, „notorickým vynalézačem bez peněz”, a konče moderní dobou vyčnívající zde především designem exkluzivních svítidel.

V našem rozhovoru pátráme po esenci úspěchu (především) Novoborska a Jablonecka, oblastech, které se v devatenáctém století staly světovými centry skla a bižuterie. Tento nevídaný úspěch má své kořeny v šikovnosti a píli obyvatel kraje, ve vizích místní šlechty, a tak trochu pragmaticky i v tom, že se v horách nedařilo zemědělství. Industrializace byla cestou, jak tyto nevlídné podmínky využít ve svůj prospěch. Z chalupářů udělala strojaře, textiláky a později skláře a výrobce bižuterie. Své jistě odvedla i demografie. Petr Nový ji v podcastu trefně pojmenovává jako „tavící kotel” Čechů, českých Němců, židovského obyvatelstva... k nim se začínají přidávat obchodní zástupci velkých světových firem, Angličané, Francouzi a další národnosti. A právě obchod a rozhled po světě je to, co u nás inovátory potažmo místní firmy doslova katapultuje na světovou úroveň. Co s naší světovostí a s inovátory z regionu udělá dramatické dvacáté století, si můžete právě teď pustit na vlastní uši.

Rozhovor ukončujeme slovy básníka Stanislaw Jerzy Lece: „Kdo se chlubí tradicí je podobný bramboře, neb to nejlepší z něj je již dávno pod zemí”. A přejeme sklářství, které se v kraji i přes mnohé pády posledních dekád stále rozvíjí, aby neustrnulo na svých pozicích, a naopak dál měnilo svět k lepšímu. Moderuje pro vás Lukáš Jokl za regionální inovační značku 1012+.

Doporučené články

Marketing Café v DOKu: Když marketing a obchod hledají stejnou vlnu
Marketing Café v DOKu: Když marketing a obchod hledají stejnou vlnu
Ve čtvrtek 15. května libereckou kavárnou DOK zavoněl marketing. Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem ji do posledního místa zaplnily vědění chtivým publikem. Úkol zněl jasně: prozkoumat vztahy mezi marketingem a obchodem. Znáte to, někdy to ve firmě jiskří... někdy naopak plyne hladce. Co jsou hlavní bolístky našich pracovních vztahů a jak je přetavit ve funkční spolupráci prospěšnou oběma stranám, firmě a zákazníkovi především? Návody poskytli čtyři pozvaní spíkři Honza Gregor, Jana Kupková, Tereza Plášilová a Petr Kosek.
Červnová PechaKucha Night Liberec představí tucet srdcařů bez hranic
Červnová PechaKucha Night Liberec představí tucet srdcařů bez hranic
Dělají z našeho kraje, nebo rovnou z celého světa, lepší místo k životu. Věří, že i zdánlivě malý čin může mít velký smysl. V úterý 10. června se sejdou v Kulturním centru Vratislavice 101010 na sedmnácté liberecké PechaKucha Night. Dvanáct osobností zde představí své srdeční záležitosti v dynamickém formátu 20x20. Nenechte si to ujít – kupte si svoji vstupenku včas.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.