Soutěž start-upů přinesla studentské vize i nápady, které už fungují v praxi

Soutěž start-upů přinesla studentské vize i nápady, které už fungují v praxi

Soutěž Start-up TUL vrcholila prezentací finálních jedenácti studentských projektů. Asi největšího ohlasu se dostalo projektu (A)TOP život zaměřenému na vytvoření komunity lidí s atopickým ekzémem. Porotě se líbil i projekt hydroponického pěstování BeeHydro. Ocenění se dostalo i Ecohausu, což je projekt distribuce ekologického pracího prostředku v ČR.

Letos se v soutěži nevyhlašovalo pořadí vítězů, každý ze šesti porotců zastupujících jednotlivé sponzory vybral svého favorita, jehož nápad se rozhodl podpořit.

I život s ekzémem může být TOP

Svým entuziasmem a osobním nasazením zaujala porotce Inka Teschinská, která za projekt (A)TOP život získala cenu Ekonomické fakulty TUL ve výši 30.000 Kč a k tomu 50.000 Kč jako cenu ŠKODA Auto.

S atopickým ekzémem se potýká od svého čtvrtého měsíce života a podle ní není o tomto onemocnění v Česku mnoho dostupných informací, přitom jím podle propočtů Inky trpí stále více lidí.

„Prevalence v populaci v průmyslově vyspělých zemích vzrostla za posledních 30 let třikrát, bavíme se tedy o 500 000 dětí s ekzémem a až 700 000 dospělých v České republice,“ řekla v pátek při prezentacích finalistů Inka Teschinská.

(A)TOP život má být edukativní platforma, která podává informace o atopickém ekzému přehledně na jednom místě. Cílem je kolem „značky“ také budovat komunitu lidí s atopickým ekzémem, aby si mohli poskytovat vzájemnou podporu a sdělovat si tipy.

„Tvořit osvětu, bořit mýty a přinášet info o nebezpečném syndromu Topical Steroid Whitdrawal, které v češtině chybí,“ dodává ke svým cílům Inka, která už před rokem nápad s úspěchem spustila na sociálních sítích.

Do budoucna by se projektem (A)TOP život chtěla zabývat na plný úvazek a rozšířit ho o přednášky a workshopy, organizovat setkávání lidí s ekzémem a jejich blízkých či ozdravné pobyty u moře. Zaměřit se chce také více na merchandise produktů pro lidi s atopickým ekzémem.

Bez půdy a v pěkném designu

Kateřina Blatoňová a Lukáš Veselý představili svou vizi hydroponického pěstování BeeHydro, což jim vyneslo v soutěži 30.000 Kč jako ocenění od Nadace Preciosa.

Jejich projekt má dvě roviny. „Už nyní pěstujeme microgreens a prodáváme je v mističkách do Lipo.ink, na krajský úřad i do liberecké nemocnice a několika podniků v Liberci, kde je používají pro přípravu pokrmů,“ říká Kateřina a doplňuje, že chtějí nabídku rozšířit o mátu, meduňku, salát a další zeleninu.

Hydroponické pěstování nabízí podle autorů projektu řadu výhod, protože pěstování v živném roztoku bez půdy umožňuje pěstovat také vertikálně, bez půdních škůdců a sklízet několikrát do roka.

Druhou linkou jejich projektu je plně automatický hydroponický set na bylinky pro domácnost.

„Jednou za měsíc doplníte vodu a hnojivo, které vám dodáme, a pak už systém funguje bezúdržbově, jen sbíráte úrodu. Roztok se bude automaticky doplňovat hnojivem ze zásobníku podle údajů naměřených pH senzory. A celé to bude napojené na mobilní aplikaci,“ nastínil porotě Lukáš Veselý.

Zavedli by i předplatné, díky kterému by zákazníci získávali semínka a hnojivo bez nutnosti se starat o jejich objednání.

Poloautomatický prototyp domácí pěstírny už BeeHydro mají. Podle jejich byznys plánu by sety vyráběli ručně místní řemeslníci a jejich přidanou hodnotou by tak byl design, který si doma s chutí vystavíte.

Praní o 98 % lehčí

Nápadem, který už se také podařilo uvést v život, je prací prostředek v papírku prezentovaný pod názvem Ecohaus.

Prodej se spustí 20. 12. 2021 na platformě hithit.com, kde jeho vznik budete moci podpořit.

„Papírek s účinným prostředkem se v pračce rozpustí a nezůstanou po něm žádné stopy, jen čisté a voňavé prádlo. Poslouží rodinám, i těm, co nemohou nosit těžké nákupy jako třeba senioři nebo těhotné ženy, uvítat by ho mohli i čeští kempeři,“ slibuje si za Ecohaus Petra Doubková.

Cenově je podle ní produkt srovnatelný s klasickými prášky a gely. Jeho výhodou je, že pro stejný počet vyprání použijete a kupujete v přepočtu na váhu o 98 % méně materiálu. Důraz je kladen také na složení, které je k přírodě šetrné.

„Nabízíme super lehké a skladné řešení pracího prostředku v elegantním designu, žádné toxické složení, žádné chození do popelnice s plastovými obaly, žádný nepořádek. Ulevíte zádům, pokožce, přírodě a hlavně peněžence,“ shrnula Petra Doubková na prezentaci finalistů Start-up TUL 2021 výhody ekologického pracího prostředku v papírku Ecohaus.

Ze soutěže si odnesla nefinanční odměnu ve výši 25.500 korun od Libereckého podnikatelského inkubátoru Lipo.ink.

Porota ocenila také Tanganicu, což je marketingový nástroj, kterým si klient, a to i úplný laik ve světě IT, pomocí webové aplikace nastaví a spustí reklamy na Googlu a Facebooku tak, aby přivedly potenciální zákazníky na jeho e-shop.

Původně studentský nápad už trojice autorů Filip Svárovský, Robert Tichý a Samuel Machat spustila před rokem a neustále pracuje na jeho vylepšení. Ujal se, Tanganica má dnes 60 klientů a nabrala do týmu další posily. V soutěži získal projekt mentoring v hodnotě 15.000 korun od CzechInvestu.

Nadace Jablotron ocenila 50.000 korunami Jaroslavu Frajovou a její Binner, projekt chytrých popelnic, které do aplikace nahlásí, nakolik jsou plné. Systém by měl obcím ušetřit peníze za svoz odpadu a zároveň jim vygenerovat data, kolik odpadu jejich obyvatelé vyprodukují.

Porotě se v pátek v univerzitní aule představilo ještě dalších šest finalistů. Prezentace byly streamované, video z finále soutěže je dostupné na Facebookovém profilu Student Business Clubu.

„Soutěž je platformou, kterou podporujeme u studentů napříč univerzitou podnikavost. Podle projektů letošního ročníku i ročníků předchozích soudím, že to funguje velmi dobře a to mě těší ze všeho nejvíce. Letos mám obzvláštní důvod k radosti, protože cenu ekonomické fakulty si odnáší naše studentka za projekt (A)TOP život, který není jen o byznysu, ale má velký celospolečenský přesah,“ říká k letošnímu ročníku soutěže Start-up TUL děkan Ekonomické fakulty TUL Aleš Kocourek.

Doporučené články

Zapni mozek, vyřeš problém, vyhraj! Liberec Ideathon otevřel registrace soutěžícím
Zapni mozek, vyřeš problém, vyhraj! Liberec Ideathon otevřel registrace soutěžícím
Liberec Ideathon se stane již počtvrté líhní nových studentských projektů s ambicí rozvíjet kraj pod Ještědem. Cílí na studenty středních škol a Technické univerzity v Liberci. Čtyři výzvy letos pro studenty připraví Liberecký kraj, Statutární město Liberec, science centrum iQLANDIA a Agentura regionálního rozvoje prostřednictvím značky Crystal Valley podporující tradiční sklářské řemeslo.
Liberec zaplní kreativci. Lipo.ink nabídne přednášky, Kino Varšava národní kolo soutěže Creative Business Cup
Liberec zaplní kreativci. Lipo.ink nabídne přednášky, Kino Varšava národní kolo soutěže Creative Business Cup
Čtvrtek 14. března bude v Liberci zasvěcen kreativitě. V Libereckém podnikatelském inkubátoru Lipo.ink hodinu po poledni odstartuje Creative meets Business, setkání místních kreativců vyplněné přednáškami a přehlídkou umělecké tvorby. Večer pak hostí Kino Varšava národní kolo globální soutěže startupů Creative Business Cup. Jeho vítěz získá nejenom pozornost investorů, ale především postup do prestižního finále v Kodani.
Liberecký kraj otevřel Regionální inovační program, pro firmy vyčlenil více jak 4 miliony korun
Liberecký kraj otevřel Regionální inovační program, pro firmy vyčlenil více jak 4 miliony korun
I v letošním roce podpoří Liberecký kraj začínající podnikatele, inovativní firmy a projekty propojující komerční sektor s univerzitou a výzkumnými centry. Regionální inovační program nabízející tři druhy voucherů, startovací, inovační a technologický se otevřel před několika dny, v pátek 1. března. Žádosti o podporu pak kraj přijímá až do 10. dubna 2024.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.