Soutěž start-upů přinesla studentské vize i nápady, které už fungují v praxi
Soutěž Start-up TUL vrcholila prezentací finálních jedenácti studentských projektů. Asi největšího ohlasu se dostalo projektu (A)TOP život zaměřenému na vytvoření komunity lidí s atopickým ekzémem. Porotě se líbil i projekt hydroponického pěstování BeeHydro. Ocenění se dostalo i Ecohausu, což je projekt distribuce ekologického pracího prostředku v ČR.
Letos se v soutěži nevyhlašovalo pořadí vítězů, každý ze šesti porotců zastupujících jednotlivé sponzory vybral svého favorita, jehož nápad se rozhodl podpořit.
I život s ekzémem může být TOP
Svým entuziasmem a osobním nasazením zaujala porotce Inka Teschinská, která za projekt (A)TOP život získala cenu Ekonomické fakulty TUL ve výši 30.000 Kč a k tomu 50.000 Kč jako cenu ŠKODA Auto.
S atopickým ekzémem se potýká od svého čtvrtého měsíce života a podle ní není o tomto onemocnění v Česku mnoho dostupných informací, přitom jím podle propočtů Inky trpí stále více lidí.
„Prevalence v populaci v průmyslově vyspělých zemích vzrostla za posledních 30 let třikrát, bavíme se tedy o 500 000 dětí s ekzémem a až 700 000 dospělých v České republice,“ řekla v pátek při prezentacích finalistů Inka Teschinská.
(A)TOP život má být edukativní platforma, která podává informace o atopickém ekzému přehledně na jednom místě. Cílem je kolem „značky“ také budovat komunitu lidí s atopickým ekzémem, aby si mohli poskytovat vzájemnou podporu a sdělovat si tipy.
„Tvořit osvětu, bořit mýty a přinášet info o nebezpečném syndromu Topical Steroid Whitdrawal, které v češtině chybí,“ dodává ke svým cílům Inka, která už před rokem nápad s úspěchem spustila na sociálních sítích.
Do budoucna by se projektem (A)TOP život chtěla zabývat na plný úvazek a rozšířit ho o přednášky a workshopy, organizovat setkávání lidí s ekzémem a jejich blízkých či ozdravné pobyty u moře. Zaměřit se chce také více na merchandise produktů pro lidi s atopickým ekzémem.
Bez půdy a v pěkném designu
Kateřina Blatoňová a Lukáš Veselý představili svou vizi hydroponického pěstování BeeHydro, což jim vyneslo v soutěži 30.000 Kč jako ocenění od Nadace Preciosa.
Jejich projekt má dvě roviny. „Už nyní pěstujeme microgreens a prodáváme je v mističkách do Lipo.ink, na krajský úřad i do liberecké nemocnice a několika podniků v Liberci, kde je používají pro přípravu pokrmů,“ říká Kateřina a doplňuje, že chtějí nabídku rozšířit o mátu, meduňku, salát a další zeleninu.
Hydroponické pěstování nabízí podle autorů projektu řadu výhod, protože pěstování v živném roztoku bez půdy umožňuje pěstovat také vertikálně, bez půdních škůdců a sklízet několikrát do roka.
Druhou linkou jejich projektu je plně automatický hydroponický set na bylinky pro domácnost.
„Jednou za měsíc doplníte vodu a hnojivo, které vám dodáme, a pak už systém funguje bezúdržbově, jen sbíráte úrodu. Roztok se bude automaticky doplňovat hnojivem ze zásobníku podle údajů naměřených pH senzory. A celé to bude napojené na mobilní aplikaci,“ nastínil porotě Lukáš Veselý.
Zavedli by i předplatné, díky kterému by zákazníci získávali semínka a hnojivo bez nutnosti se starat o jejich objednání.
Poloautomatický prototyp domácí pěstírny už BeeHydro mají. Podle jejich byznys plánu by sety vyráběli ručně místní řemeslníci a jejich přidanou hodnotou by tak byl design, který si doma s chutí vystavíte.
Praní o 98 % lehčí
Nápadem, který už se také podařilo uvést v život, je prací prostředek v papírku prezentovaný pod názvem Ecohaus.
Prodej se spustí 20. 12. 2021 na platformě hithit.com, kde jeho vznik budete moci podpořit.
„Papírek s účinným prostředkem se v pračce rozpustí a nezůstanou po něm žádné stopy, jen čisté a voňavé prádlo. Poslouží rodinám, i těm, co nemohou nosit těžké nákupy jako třeba senioři nebo těhotné ženy, uvítat by ho mohli i čeští kempeři,“ slibuje si za Ecohaus Petra Doubková.
Cenově je podle ní produkt srovnatelný s klasickými prášky a gely. Jeho výhodou je, že pro stejný počet vyprání použijete a kupujete v přepočtu na váhu o 98 % méně materiálu. Důraz je kladen také na složení, které je k přírodě šetrné.
„Nabízíme super lehké a skladné řešení pracího prostředku v elegantním designu, žádné toxické složení, žádné chození do popelnice s plastovými obaly, žádný nepořádek. Ulevíte zádům, pokožce, přírodě a hlavně peněžence,“ shrnula Petra Doubková na prezentaci finalistů Start-up TUL 2021 výhody ekologického pracího prostředku v papírku Ecohaus.
Ze soutěže si odnesla nefinanční odměnu ve výši 25.500 korun od Libereckého podnikatelského inkubátoru Lipo.ink.
Porota ocenila také Tanganicu, což je marketingový nástroj, kterým si klient, a to i úplný laik ve světě IT, pomocí webové aplikace nastaví a spustí reklamy na Googlu a Facebooku tak, aby přivedly potenciální zákazníky na jeho e-shop.
Původně studentský nápad už trojice autorů Filip Svárovský, Robert Tichý a Samuel Machat spustila před rokem a neustále pracuje na jeho vylepšení. Ujal se, Tanganica má dnes 60 klientů a nabrala do týmu další posily. V soutěži získal projekt mentoring v hodnotě 15.000 korun od CzechInvestu.
Nadace Jablotron ocenila 50.000 korunami Jaroslavu Frajovou a její Binner, projekt chytrých popelnic, které do aplikace nahlásí, nakolik jsou plné. Systém by měl obcím ušetřit peníze za svoz odpadu a zároveň jim vygenerovat data, kolik odpadu jejich obyvatelé vyprodukují.
Porotě se v pátek v univerzitní aule představilo ještě dalších šest finalistů. Prezentace byly streamované, video z finále soutěže je dostupné na Facebookovém profilu Student Business Clubu.
„Soutěž je platformou, kterou podporujeme u studentů napříč univerzitou podnikavost. Podle projektů letošního ročníku i ročníků předchozích soudím, že to funguje velmi dobře a to mě těší ze všeho nejvíce. Letos mám obzvláštní důvod k radosti, protože cenu ekonomické fakulty si odnáší naše studentka za projekt (A)TOP život, který není jen o byznysu, ale má velký celospolečenský přesah,“ říká k letošnímu ročníku soutěže Start-up TUL děkan Ekonomické fakulty TUL Aleš Kocourek.