Technologický nadšenec? To su, říká David Pařízek, který za výrobou spacáků přesídlil z Brna do Liberce

Technologický nadšenec? To su, říká David Pařízek, který za výrobou spacáků přesídlil z Brna do Liberce

David Pařízek je novopečený student TULky, ale hlavně zkušený podnikatel z Brna, který se za byznysem přestěhoval pod Ještěd. Společně s Evou Hrstkovou vyrábí pod značkou KWAK spacáky, které vás v teple udrží i na expedici v Himalájích. Jako jediní na světě spojují dohromady českou aplikovanou nanotechnologii a husí prachové peří. Jak se z nápadu na designový spacák na míru stal úspěšný byznys, který se chystá expandovat do Evropy i za oceán?

Když David Pařízek před třemi roky přijel z Brna do Vratislavic nad Nisou, aby osobně dohlédl na šití svého spacáku, netušil, že si se šikovnou švadlenou Evou Hrstkovou, která shodou okolností nedávno získala technologické vzory od končící firmy Alka Jany Červenkové, plácne a založí společně byznys. Textil k libereckému kraji neodmyslitelně patří a David tady našel pro rozjezd podnikání potřebné zázemí i parťačku.

Tkanina, ze které se v OutdoorKWAK spacáky vyrábí, vznikla spoluprací se společností Nanomembrane, dceřinkou tradičního svitavského podniku Svitap, a také s Technickou univerzitou v Liberci, odkud objev průmyslové výroby nanovláken pochází. V Nanomembrane laminují na polyamid nanotechnologickou membránu, která mu dává vlastnosti, díky kterým obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Kromě tradice textilnictví David Pařízek pod Ještědem objevil i technologickou mekku, ze které pocházejí ta nejpokročilejší řešení do té doby užívaná převážně v armádě. S Evou Hrstkovou je pak dokázali "zašít" do běžně dostupných textilních výrobků. (Před třemi lety ještě nikdo netušil, že v roce 2020 vlastnosti nanomateriálů obrovsky zpropaguje pandemie COVID-19.)

Tělo bude dýchat a zůstane v suchu

Covidová krize nám ukázala, že není membrána jako membrána a že málokterá se svými vlastnostmi vyrovná té nanovlákenné. Když David Pařízek a Eva Hrstková s podnikáním začínali, všechny membrány jako kdyby se házely na jednu hromadu, i když co do funkce mezi nimi byly rozdíly naprosto propastné.

„Už v devadesátkách říkali výrobci obyčejným zátěrům membrána. Přitom to byla jen zatřená tkanina s PU vrstvou. Když jste tu bundu rozstřihli, viděli jste uvnitř pogumovanou část. Ale je to jen PU zátěr, ne membrána, i když to tak výrobci nazývají. Jak kdybyste jezdili stodvacítkou a já vám najednou nabídl mercedes. Pořád tomu můžete říkat auto. Postup výroby je ale naprosto odlišný,” říká David Pařízek, se kterým si povídáme o tom, jaký má recept na vybudování firmy s prémiovým produktem.

Jedinečnost spacáků společnosti OutdoorKWAK určuje několik zásadních věcí, patří mezi ně paropropustnost a vodní sloupec. Obě hodnoty je potřeba vybalancovat tak, abyste ve spacáku neměli pocit, že na sobě máte igelit a zároveň jste vždycky zůstali v suchu. „Deštník má vodní sloupec 3 000 - 7 000. Našich 10 000 znamená, že kdybyste na čtvereček 10 x 10 centimetrů postavili 10 metrů vody, sloupec vysoký asi jako třípatrový dům, musí to látka vydržet.”

Aby toho dosáhli, přidávají na vnější tkaninu spacího pytle impregnaci DWR v nejvyšší třídě C6. „Existuje stupnice C0 až C8 se značením podle toho, kolik molekul uhlíku se naskládá na sebe, aby odrážely vodu nebo olej. Představte si to tak, že na sebe dáte 6 molekul uhlíku – vznikne jeden sloupec, které následně vyskládáte vedle sebe jako takový kartáč. A po této vrstvě se pohybuje obrovská molekula vody, v našem případě i molekula oleje. Lidově se tomu říká lotosový efekt. Všechno má ale samozřejmě svoje limity, my používáme impregnaci DWR C6, ale například 100% stabilní osmičku už vyrobíte maximálně na pevném materiálu. Třeba na trupu letadla.”

Aplikace nanotechnologií u péřových výrobků je to, co OutdoorKWAK odlišuje od konkurence. Dokonce jsou v tom jediní na světě. „Ve spacácích najdete jen čisté husí prachové peří od jediného českého dodavatele, žádné náhražky, žádná kachna. Ostatní výrobci v EU třeba vezmou kachní peří, vybělí ho a smíchají s tím husím. EU dovoluje nazývat produkt husí prachové peří, i za předpokladu, že se v náplni vyskytuje 20 - 30 % bělené kachny. Nad tím já kroutím nevěřícně hlavou,” uzavírá David.

Na Slovensko a ještě dál

Poslední dva roky se v OutdoorKWAK věnovali testování, ladění střihů a jejich digitalizaci. „Když za námi přijde klient a řekne, že chce spacák například do Himalájí do - 40 °C mezní nebo komfortní teploty, tak mu spočítáme, co potřebuje. Teplotní extrémy neřešíme. Všichni výrobci je uvádějí jako první číslo, ale žádnou informační hodnotu to nemá. Zaručuje to pouze přežití na maximálně čtyři hodiny, pak stejně začínáte bojovat o holý život.”

V letošním roce je v plánu hlavně posílení distribuce. Při výběru partnera dbá spolumajitel David Pařízek, který na sebe vzal úlohu rozvoje distribuční sítě, hlavně na to, aby dokázal vysvětlit, jak je spacák technicky pokročilý. Je to český netradiční výrobek a zákazník musí přesně vědět, co kupuje. „Chceme jít jinou cestou šití spacáků než většina výrobců. Jako u obleku: člověk si ho pečlivě vybere, doladí si ho na míru, prodlouží, zkrátí nebo se upraví tvar a ve skladech nebudou mezitím stát desítky kamionů s neprodaným zbožím.”

Postupně plánuje David expanzi na Slovensko, do Německa, Francie a v dlouhodobějším horizontu za oceán. „Problém je, že v zahraničí mnohdy nechápou, že Češi jsou špičky v outdoorové branži a v nanotechnologiích jedničky na světě. Všichni mají pocit, že když vidí dobrou outdoorovou značku, musí být zákonitě zahraniční. Třeba Francouzi se už dlouho snaží využívat v outdooru nanotechnologie, ale vůbec jim to nejde.”

Dalším úkolem pro letošní rok je v OutdoorKWAK rozšíření týmu o tři nové posily. Je tak jasné, že mají ve firmě dobře nakročeno. Ačkoliv vyrostli na tradičním střihu, klasických retro spacácích, mají dnes v rukávu taková technologická esa a nadšení, že si David, maniak do spacáků, jak sám sebe nazývá a Eva, která se podle Davidových slov stará o „krutopřísnou“ výrobu, možná už brzy naplní svůj sen vyrábět ty nejlepší spacáky na světě.

Doporučené články

Tradiční sklářství, Ještěd, inovace i digitalizace aneb Jak zaujmout norskou delegaci
Tradiční sklářství, Ještěd, inovace i digitalizace aneb Jak zaujmout norskou delegaci
Na konci listopadu se v Jablonci nad Nisou setkali zástupci veřejné správy, sdíleli své příklady dobré praxe a diskutovali, jak čelit výzvám v oblastech otevřených dat a práce s daty. Kromě českých datových specialistů jsme měli čest přivítat i vzácné hosty z Norska – odborníky z Norské digitální agentury (Digdir) a Norské asociace lokálních a regionálních samospráv (KS).
Elektrický opékač uzenin bodoval v soutěži Business Talent 2024. První cenu si odnáší ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily
Elektrický opékač uzenin bodoval v soutěži Business Talent 2024. První cenu si odnáší ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily
Slavnostní vyhlášení v pořadí již čtvrtého ročníku žákovské soutěže Business talent proběhlo ve čtvrtek v liberecké iQLANDII. Soutěžní týmy složené ze žáků osmých a devátých tříd základních škol Libereckého kraje soutěžily s výrobky vytvořenými na téma Rozhýbej to! za použití součástek z tajemného boxu. Odborná porota ocenila na 1. místě ZŠ Dr. F. L. Riegera Semily za inovativní Elektrický opékač uzenin.
České a norské zkušenosti ukázaly, jak pracovat s daty ve prospěch občanů
České a norské zkušenosti ukázaly, jak pracovat s daty ve prospěch občanů
Efektivnější využívání dat zjednoduší každodenní život lidí a firem. Toto krédo rezonovalo na setkání zástupců veřejné správy v Jablonci nad Nisou s tématem otevřených dat a práce s daty. Že k cíli nevede vždy ta nejpřímější cesta a že je zapotřebí mnoha názorových střetů a změn k prosazení digitalizace veřejné správy, potvrdili snad všichni účastníci včetně delegace z Norské digitální agentury (Digdir) a Norské asociace lokálních a regionálních samospráv (KS).
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.