Vítězové Ideathonu navrhli cesty, jak přiblížit Knihovnu Liberec mladým

Vítězové Ideathonu navrhli cesty, jak přiblížit Knihovnu Liberec mladým

Téměř šedesát studentů ze sedmi středních škol Libereckého kraje a Technické univerzity v Liberci se minulý týden zapojilo do pátého ročníku 24hodinového maratonu nápadů Liberec Ideathon.

Organizátory akce byly Liberecký kraj a Agentura regionálního rozvoje s regionální kanceláří Agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Partnery akce se staly Statutární město Liberec a Technická univerzita v Liberci. Společně chtějí tyto organizace motivovat mladou generaci k aktivnímu zájmu o dění v regionu, podpořit jejich tvůrčí přístup a navázat kontakt mezi studenty, firmami a institucemi.

Soutěžní týmy měly za úkol přijít s návrhy, jak přiblížit služby Krajské vědecké knihovny v Liberci středoškolákům, jak efektivněji propojovat sociální podniky v kraji s experty, jak by mohl vypadat chytrý asistent na webu krajského města nebo jak by mohla společnost PRECIOSA, a.s. udržitelně využívat křišťálové sklo druhé jakosti.

Knihovna jako herní svět i prostor pro únikovku

V kategorii středních škol porotu nejvíce zaujal tým Copak jmelí... ale jmelí studentů z gymnázií Jeronýmova, Frýdlant a Tanvald. Jejich návrh proměňuje knihovnu v prostor pro deskovou hru Dungeons & Dragons, která podle nich přirozeně podporuje fantazii, čtenářství i týmovou spolupráci. „Z výhry máme radost a věříme, že se brzy budeme moct se zástupci knihovny domluvit na realizaci našeho projektu,“ říká Eliška Krausová z víceletého gymnázia Jeronýmova.

Kategorii studentů TUL ovládl tým Maliar z Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické. Projekt s názvem Únikem k poznání přináší návštěvníkům knihovny zajímavý bonus v podobě interaktivní hry založené na postavě Johanna Gutenberga. Vynálezce knihtisku provede návštěvníky zábavnou a edukativní formou světem knih. Oba vítězné týmy si odnesly šek v hodnotě 45 000 Kč.

Ocenění poroty

Zvláštní ocenění poroty a finanční odměnu ve výši 15 000 Kč získaly dva projekty s výrazným společenským přesahem. Návrh týmu Tronohá džidla s názvem Šance přinesl propojení sociálních podniků s odborníky na palčivá témata. Projekt Dotek světla týmu Ideahive zase našel využití křišťálových komponent pro nápisy v Braillově písmu ve veřejném prostoru a v institucích.

„Shodli jsme se, že rozhodování o vítězích bylo letos velmi těžké. Já osobně bych si přála mít všechny soutěžící u nás na úřadě, a nejen tam, ale i v dalších veřejných institucích a ve firmách, protože jejich svěžest, kreativita a schopnosti jsou opravdu obdivuhodné,“ ocenila studenty Anna Provazníková, členka rady Libereckého kraje pro resort sociálních věcí.

Ideathon má reálný dopad

Liberec Ideathon se za pět let své existence stal respektovanou platformou pro podporu inovací a kreativního myšlení u mladých lidí. A nezůstává jen u nápadů. Jeden z loňských projektů se díky spolupráci s Libereckým krajem podařilo přenést do realizace. Studentky FUA TUL navrhly simulátor duševních onemocnění, který pomáhá s přiblížením těchto potíží společnosti. Testování proběhlo v březnu na krajském úřadě. Druhý nápad přišel s turistickou zážitkovou aplikací s názvem Jak polapit Krakonoše, vyvíjenou pro značku Crystal Valley.

„Výzvy vybíráme tak, aby byly opravdu realizovatelné. Po skončení soutěže propojujeme vyzyvatele se studenty, aby na projektech dál pracovali, a je vidět, že to přináší výsledky. Soutěžící z minulých ročníků dnes rozjíždějí vlastní projekty, zakládají start-upy nebo se Ideathonu účastní jako mentoři,“ uzavírá za organizátory Lukáš Jokl z Agentury regionálního rozvoje.

Doporučené články

V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí
V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. Firmy jejich nápady využijí
Osm projektů, 27 studentů a půl roku práce na skutečných problémech z průmyslové praxe. Tak vypadal první ročník soutěžního programu TechStarteru, který uspořádala Agentura regionálního rozvoje (ARR) s cílem podpořit technické vzdělávání v kraji. A výsledek? Prohloubení spolupráce středních škol s firmami, nové prototypy i vylepšení zavedených výrobních postupů.
Jak prodat chuť hor, úlevu od bolesti a klid na personálním oddělení? Workshop nabídl trojici řešení
Jak prodat chuť hor, úlevu od bolesti a klid na personálním oddělení? Workshop nabídl trojici řešení
Marketing a malé firmy – spojení, které má svá specifika, mnoho světlých, ale i stinných stránek. Roky zkušeností a milionové rozpočty nahrazují marketéři nadšením a perfektním přehledem o produktu. Mají ho zpravidla na dosah ruky. Na co však čas od času zapomínají, je zákazník. Měl by vždy stát na prvním místě – a to rozhodně není jen prázdná fráze.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.