
‚Domov musí být především bezpečným přístavem,‘ říká Eva Dušková o podpoře nadaných dětí

Náš seriál o intelektově nadaných dětech se chýlí ke konci. V minulém díle jsme zkoumali, co tito žáci pro svůj rozvoj potřebují. A ještě předtím jsme řešili, nakolik systém umožňuje školám talent nadaných dětí kultivovat. Tentokrát se zaměříme na to, co v rozvoji svých potomků zmohou samotní rodiče.
Domov jako bezpečný přístav
„Na začátku je třeba vyvrátit zažitý mýtus: ne všechny nadané děti potřebují aktivní stimulaci ze strany rodičů. Řada dětí s výrazným zájmem a zaujetím dokáže svůj potenciál rozvíjet sama. Potřebují k tomu ale ty správné podmínky,“ říká Eva Dušková, která se dlouhodobě věnuje poradenství v oblasti podpory nadaných dětí v Libereckém kraji.
V tom podle ní spočívá hlavní úkol rodičů: přeměnit domov na bezpečné prostředí, „přístav“, kde se dítě cítí přijímané a v bezpečí. „Klíčové je vnímat skutečné potřeby dítěte – tedy mít otevřené oči a nabídnout podporu v tom, co vidíme, že je schůdné,“ radí Dušková.
Leckoho překvapí, že pro rozvoj nadaných žáků je často prospěšnější méně strukturovaný přístup. „I mně samotné se jako matce ulevilo, když jsem se seznámila s konceptem líného rodičovství. Doporučuji knihy Líný rodič a Držte si své děti,“ přiznává expertka. „Často stačí nechat potomka v pokojíčku, ať se zaobírá tím, co ho skutečně zajímá. Nebo se třeba společně zaměřit na deskové a karetní hry, pohybové aktivity bez tlaku na výkon či obyčejné povídání si o všem možném.“
Rozvoj mimo domov: kroužky, aktivity (a finanční aspekt)
Mimoškolní aktivity nejsou zpravidla na škodu – je ale důležité zvážit celkovou zátěž dítěte. A také místní nabídku: „V Lomnici nad Popelkou bude pro děti pravděpodobně méně aktivit než v Liberci. Pokud ale potomek cestování dobře snáší, je možné ho vozit např. na kurzy Dětské univerzity v Liberci,” zmiňuje Eva Dušková koncept, který vznikl při Technické univerzitě v Liberci.
S tím se pojí i bolest mnoha rodičů. Specializované kroužky nejsou levnou záležitostí – a možnosti finanční podpory pro nadané děti jsou omezené. „Setkala jsem se s různou formou podpory na úrovni samospráv, měst, vesnic, kde figurovalo slovo nadání. Skoro nikdy však nešlo o kognitivní nadání, ale o talentované sportovce a umělce,“ vysvětluje Dušková.
Existují ale i jiné cesty: „Rozhodně má smysl se dané organizace zeptat na možnost slevy, splátek, případně výměny služeb za protislužbu. Sama jsem to už několikrát zkusila a vždycky jsme se domluvili.“
Od sdílení zkušeností ke spolupráci se školou
Podle Duškové může být pro rodiče nadaných dětí přínosné vzájemné sdílení prožitků a pohledů. „Doporučuji facebookové skupiny ‚Nadané děti‘ a ‚My dospělí od nadaných‘,“ radí a dodává: „V minulosti jsme se v rámci krajského projektu snažily s kolegyněmi zprostředkovat setkávání rodičů nadaných žáků. Z průzkumu ale vyšlo najevo, že zájem měli jen dva tři jednotlivci.“
Rodiče naopak nesmí chybět při komunikaci se školou. S učiteli je důležité sdílet informace o zájmech dítěte, čemu se doma věnuje, jaké navštěvuje kroužky a jak reaguje v zátěžových situacích.
Pokud na tyto aspekty nebere škola ohledy, je třeba zvážit další kroky. „Asi nejhorší jsou situace, kdy ve škole nevědí, nevidí, neznají silné stránky žáka a nechtějí o nich slyšet od rodičů,“ říká Dušková. Někdy ale podle ní není od věci změnit školu. Anebo přejít na čím dál populárnější domácí výuku.
„Po covidovém lockdownu vyskočil podíl žáků, kteří přešli na domácí vzdělávání, až o 20 %. Vesměs šlo o nadané a bystré děti, jejichž rodiče doma zjistili, že látku na celý vyučovací den zvládnou za hodinu a pak se mohou věnovat svým zájmům.“
Jak získat podporu pro nadané žáky?
Přístup k nadaným dětem se v Libereckém kraji snaží zlepšit např. start-up Didaktický inkubátor, vzešlý ze soutěže Liberec Ideathon 2023, který pomáhá učitelům osvojit si nové přístupy k výuce.
Systematickou podporu nadaných žáků zprostředkovává také Agentura regionálního rozvoje, která školám nabízí bezplatné vstupní mapování, financované z projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje.
Eva Dušková ve škole analyzuje současný stav a doporučí konkrétní kroky ke zlepšení. Rodičům, kteří službu hradí z vlastních prostředků, poskytuje poradenství ohledně diagnostiky nadání, výběru školy či školky a ohledně strategie výchovy nadaného dítěte či komunikace s jeho okolím.
Paní Duškovou lze kontaktovat na e-mailu duseveskole@gmail.com.
Doporučené články


