TechStarter 2024
Technika budoucnosti!
Agentura regionálního rozvoje (ARR) společně s Libereckým krajem spouštějí první ročník soutěžního programu, který přiblíží studenty středních škol k technickým oborům a praktickým zkušenostem. Propojí střední školy z Libereckého kraje s místními firmami. Soutěžícím nabídne neopakovatelnou příležitost pracovat na reálných projektech a zadáních z průmyslové praxe.
Naše cíle
Podpora techniky v kraji: Klíčovou myšlenkou soutěžního programu je podpořit zájem a motivaci mladých lidí o studium technických oborů, které k Libereckému kraji neodmyslitelně patří.
Propojení škol a firem, studia a praxe: Soutěžní program spojuje školy a firmy s cílem zajistit technicky vzdělané odborníky pro zdravou ekonomiku a kvalitní budoucnost Libereckého kraje. Nabízí možnost blíže propojit školy se skutečným firemním prostředím a praxí.
Podpora mladých a talentovaných lidí: Firmy vidí v soutěžním programu příležitost podpořit mladé, aktivní a talentované lidi, kteří se chtějí rozvíjet a zároveň tak navázat kontakt se svými potencionálními budoucími zaměstnanci.
Zapojení komunity: Školy soutěžní program vnímají jako způsob, jak zvýšit odbornou úroveň svých studentů, zprostředkovat jim přímý kontakt s profesionály, od kterých se budou učit. Studenti se navíc mohou seznámit s technologiemi, které ve škole často nejsou dostupné.
O soutěžním programu
S myšlenkou iniciovat vznik soutěžního programu TechStarter přišel před rokem učitel odborných předmětů Tomáš Vacek, který se se svými studenty pravidelně zúčastňoval soutěže Technowizz pořádané v Ústeckém kraji.
Tým Smart Akcelerátor Agentury regionálního rozvoje (ARR) se nápadu ujal a aktivně jej začal rozvíjet ve spolupráci s partnery z firemní sféry a technicky zaměřenými školami libereckého kraje.
První ročník soutěžního programu přiblíží studenty dovednostem z praxe, vytvoří u nich povědomí o tom, jak reálně uspět ve firemním prostředí. Přípraví je tak na budoucí povolání.
Program je postaven na skutečných potřebách firem a s ohledem na reálné dovednosti a technické znalosti žáků středních škol. Ti budou v rámci zadání řešit konkrétní zadání vzešlá ze zapojených firem v malých týmech 2-3 studentů ve stanoveném čase šesti měsíců.
Přidanou hodnotou je možnost pracovat ve skupinkách, učit se rozdělení úkolů, ale i výzvám ve spolupráci v malém kolektivu, který řeší zadání a s ním spojené úkoly daného projektu.
Zahajovací dny studentských týmů ve firmách
Jak probíhaly zahajovací dny prvního ročníku TechStarter? Jednotlivé studentské týmy ze středních škol Libereckého kraje za přítomnosti svých školních mentorů převzaly detailní zadání konkrétních úkolů přímo v prostředí zapojených firem od odborných mentorů.
Jak soutěžní program probíhá?
➡️ Do června 2024 proběhla specifikace zadání od zapojených firem, ARR oslovila spolupracující školy a ty provedly výběr studentských týmů.
➡️ První ročník soutěžního programu startuje v průběhu září 2024 úvodními setkáními studentů ve firmách s prezentacemi zadání, ukázkami a exkurzemi.
➡️ Do února / března 2025 studenti pracují na zadaných projektech, pravidelně konzultují s mentory zadavatelských firem.
➡️ V únoru / březnu 2025 předají studenti dokončené výstupy hodnotícím komisím, které je prostudují a následně vyhodnotí.
➡️ V březnu 2025 proběhnou zasedání hodnotících komisí, prezentace a obhajoby studentských prací a komise vyhlásí výsledky v jednotlivých firmách.
➡️ V 25. března 2025 se studenti, firmy i zástupci škol sejdou u společného závěrečného slavnostního vyhlášení výsledků prvního ročníku soutěžního programu.
➡️ Nejlépe ohodnocený projekt studentského týmu bude finančně oceněn ze strany firmy.
Kdo je do soutěžního programu zapojen?
5 firem Libereckého kraje
Do prvního ročníku soutěžního programu TechStarter se aktivně zapojilo pět firem:
➡️ DGS Druckguss Systeme Liberec
➡️ Ontex, Turnov
➡️ SigmaPlast Liberec
➡️ Solar Monitor Turnov
➡️ ZF Automotive Czech Jablonec nad Nisou
Všechny zapojené firmy spolupracovaly s týmem ARR na sestavení detailnějších parametrů soutěžního programu. Určily své zástupce, kteří vypracovali zadání pro studenty, svá témata jim představí a budou se následně při průběžných konzultacích studentům věnovat coby mentoři.
Firmy následně stanoví své zástupce v hodnotící komisi. V případě vzájemné dohody firma může poskytnout studentům i nezbytné technické nebo materiálové zabezpečení.
Účast studentů bude v případě splnění zadaných kritérií firmou ohodnocena i finančně.
Zapojené školy
Na straně škol se účastní studenti technicky zaměřených středních škol v Libereckém kraji:
➡️ Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Liberec, příspěvková organizace
➡️ Střední průmyslová škola, Česká Lípa, Havlíčkova 426, příspěvková organizace
➡️ Střední průmyslová škola technická, Jablonec nad Nisou, Belgická 4852, příspěvková organizace
➡️ Integrovaná střední škola, Vysoké nad Jizerou, Dr. Farského 300, příspěvková organizace
➡️ Střední škola a Mateřská škola, Liberec, Na Bojišti 15, příspěvková organizace
➡️ Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola, Turnov, Zborovská 519, příspěvková organizace
Základní informace pro studenty
V rámci soutěžního programu je vypsáno deset technických témat, které do soutěže navrhly zapojené firmy.
Každý studentský tým, složený ze dvou až tří studentů, v průběhu daného období zpracuje vybrané téma do podoby projektu a to pod vedením odborných mentorů (jeden zástupce školy a jeden zástupce firmy).
Po celou dobru trvání soutěžního programu a práce na zadaných projektech budou pro studenty možné pravidelné konzultace dle konkrétních úmluv mezi studenty a mentory firem.
Výstupy mohou být dle zadání různé - od prototypů výrobků, po návrhy technických řešení či vyhodnocení dat.
Pro vyhodnocení kvality odvedených výstupů budou hodnotící komise bodovým způsobem hodnotit tato kritéria:
➡️ Inovativnost nápadu / výstupu
➡️ Míra splnění zadání
➡️ Využitelnost výstupu pro potřeby obchodní společnosti
➡️ Způsob zpracování výstupu (podrobnost, přehlednost, preciznost)
➡️ Způsob prezentace výstupu
a to bodovou škálou 0 (nejnižší) - 5 (nejvyšší) hodnocení s maximální hranicí 25 bodů a minimální hranicí 12 bodů. Mírou splnění zadání je dosažení alespoň 3 bodů.