TechStarter 2024

TechStarter 2024

Technika budoucnosti!

Agentura regionálního rozvoje (ARR) společně s Libereckým krajem zahájili novou vzdělávací iniciativu prvním ročníkem soutěžního programu TechStarter, který přibližuje studenty středních škol k technickým oborům a praktickým zkušenostem. Propojuje střední školy z Libereckého kraje s místními firmami. Soutěžícím nabízí neopakovatelnou příležitost pracovat na reálných projektech a zadáních z průmyslové praxe.

Naše cíle

  • Podpora techniky v kraji: Klíčovou myšlenkou soutěžního programu je podpořit zájem a motivaci mladých lidí o studium technických oborů, které k Libereckému kraji neodmyslitelně patří.

  • Propojení škol a firem, studia a praxe: Soutěžní program spojuje školy a firmy s cílem zajistit technicky vzdělané odborníky pro zdravou ekonomiku a kvalitní budoucnost Libereckého kraje. Nabízí možnost blíže propojit školy se skutečným firemním prostředím a praxí.

  • Podpora mladých a talentovaných lidí: Firmy vidí v soutěžním programu příležitost podpořit mladé, aktivní a talentované lidi, kteří se chtějí rozvíjet a zároveň tak navázat kontakt se svými potencionálními budoucími zaměstnanci.

  • Zapojení komunity: Školy soutěžní program vnímají jako způsob, jak zvýšit odbornou úroveň svých studentů, zprostředkovat jim přímý kontakt s profesionály, od kterých se budou učit. Studenti se navíc mohou seznámit s technologiemi, které ve škole často nejsou dostupné.

Jak to všechno začalo?

Za vznikem TechStarteru nestojí marketingová strategie ani dotační výzva. Stojí za ním konkrétní potřeba a silný impuls z praxe. S nápadem iniciovat vznik soutěžního programu TechStarter přišel učitel odborných předmětů technické školy v Libereckém kraji Tomáš Vacek, který inspirován podobnými aktivitami viděl, že studenti potřebují víc než výuku v učebnici – potřebují kontakt s realitou.

Tým Smart Akcelerátor Agentury regionálního rozvoje (ARR) a Liberecký kraj se tohoto nápadu chopili a začali jej aktivně rozvíjet ve spolupráci s partnery z firemní sféry a technicky zaměřenými školami libereckého kraje. Vznikl tak projekt TechStarter s hlubším smyslem: dostat do výuky reálné výzvy z firem, motivovat studenty a pomoci firmám najít nové talenty.

TechStarter vznikl díky spolupráci lidí, kterým není lhostejná budoucnost Libereckého kraje a technického vzdělávání. První ročník potvrdil, že tato spolupráce má obrovský potenciál.

Co je program TechStarter a proč vznikl?

Soutěžní program TechStarter je půlroční program, který propojuje technicky zaměřené střední školy a firmy z Libereckého kraje.

Pro školy a studenty:

Studenty přibližuje dovednostem z praxe, vytváří u nich povědomí o tom, jak uspět ve firemním prostředí. Studenti řeší reálné technické výzvy z průmyslové praxe, učí se samostatnosti, kreativitě a spolupráci. Přidanou hodnotou je možnost pracovat ve skupinkách, učit se rozdělení úkolů, ale i výzvám ve spolupráci v malém kolektivu, který řeší zadání a s ním spojené úkoly daného projektu. Program tak studenty připravuje na budoucí povolání.

Pro firmy:

Program je postaven na skutečných potřebách firem, s ohledem na reálné dovednosti a technické znalosti žáků středních škol. Zadání pro studenty vycházejí přímo z provozních problémů/výzev zapojených firem, které pak studenti konkrétně řeší s podporou a v úzké spolupráci s mentory z firem a škol v malých týmech 2-3 studentů ve stanoveném čase šesti měsíců. Firmy získávají nové a svěží pohledy na možná řešení, nápady i budoucí talenty.

Cílem je:

  • motivovat studenty technických oborů,

  • přiblížit studentům reálnou praxi,

  • budovat dlouhodobá partnerství mezi školami a firmami.

TechStarter #1: co přinesl první ročník?

Studentům:

  • Reálná zadání z praxe.

  • Zkušenosti se špičkovými technologiemi, se kterými se dosud nesetkali.

  • Samostatnou práci, týmovou spolupráci, trénink prezentace a komunikace.

  • Lepší orientaci v profesní dráze.

Firmám:

  • Nové nezaujaté pohledy a čerstvé nápady mimo firemní rutinu.

  • Zapojení některých návrhů řešení do výroby (zvýšení efektivity, úspory).

  • Potenciál pro stáže i budoucí spolupráci.

Školám:

  • Motivaci studentů i pedagogů.

  • Změny ve výuce (nové SW, obory).

  • Možnost spojení projektu s maturitními pracemi.

27 studentů. 8 realizovaných projektů. 6 škol. 5 firem.

1 silná myšlenka.

První ročník 2024/2025 dokázal, že propojení technického vzdělávání s reálnou praxí má velký smysl!

Proto program rozvíjíme dál druhým ročníkem 2025/2026 TechStarter #2.

Jaká byla atmosféra zahajovacích dnů prvního ročníku TechStarter?

Jednotlivé studentské týmy ze středních škol Libereckého kraje za přítomnosti svých školních mentorů převzaly detailní zadání konkrétních úkolů přímo v prostředí zapojených firem od odborných mentorů.

Přečtěte si celý příběh ze zářijového zahájení pilotního ročníku TechStarter #1.

Kdo se do TechStarter #1 zapojil?

5 firem Libereckého kraje

Do prvního ročníku soutěžního programu TechStarter se aktivně zapojilo pět firem:

➡️ DGS Druckguss Systeme Liberec
➡️ Ontex, Turnov
➡️ SigmaPlast Liberec
➡️ Solar Monitor Turnov
➡️ ZF Automotive Czech Jablonec nad Nisou

Všechny zapojené firmy spolupracovaly s týmem ARR na sestavení detailnějších parametrů soutěžního programu. Určily své zástupce, kteří vypracovali zadání pro studenty, svá témata jim představili a následně se studentům coby mentoři věnovali při průběžných konzultacích. V případě vzájemné dohody firma poskytla studentům i nezbytné technické nebo materiálové zabezpečení. Firmy následně stanovili své zástupce v hodnotících komisích. Účast studentů byla v případě splnění zadaných kritérií firmou ohodnocena i finančně.

Zapojené školy Libereckého kraje

Na straně škol se zúčastnili studenti technicky zaměřených středních škol:

➡️ Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Liberec, příspěvková organizace
➡️ Střední průmyslová škola, Česká Lípa, Havlíčkova 426, příspěvková organizace
➡️ Střední průmyslová škola technická, Jablonec nad Nisou, Belgická 4852, příspěvková organizace
➡️ Integrovaná střední škola, Vysoké nad Jizerou, Dr. Farského 300, příspěvková organizace
➡️ Střední škola a Mateřská škola, Liberec, Na Bojišti 15, příspěvková organizace
➡️ Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola, Turnov, Zborovská 519, příspěvková organizace

Jaká zadání & projekty studenti řešili?

Firmy zapojené do soutěžního programu TechStarter #1 připravily 10 konkrétních technických výzev ze své praxe. Každý studentský tým si dobrovolně vybral jedno zadání, na kterém pracoval. Studenti vytvořili funkční návrhy, prototypy nebo zlepšení výrobních postupů.

Jak konkrétně zněla zadání v prvním ročníku TechStarter?

➡️ Automatizace nakládání palet na pás do tunelu do Distribučního centra. Mapování toků, spagethi diagram a statistika pro tok výrobků z pásu do regálů v DC. Podklady pro využití AGV.
➡️ Monitoring ergonometrické zátěže na pracovišti balení hotových výrobků.
➡️ Návrh přípravku pro výrobní testování desky plošných spojů (ke sběru dat).
➡️ Návrh upínacího elementu s využitím aditivní výroby (např. technologie průmyslového 3D tisku).
➡️ Návrh přípravku na měření házivosti kotouče – možnost měření na vozidle i mimo něj.
➡️ Návrh šablony pro vzdělávání nových/stávajících zaměstnanců v oblasti údržby s využitím AR - rozšířené reality.
➡️ Návrh alternativní metody a přípravku pro měření svěrné síly el. parkovací brzdy.
➡️ Vytvoření sledování interní zmetkovitosti na konkrétním pracovišti.
➡️ Návrh a sestavení zařízení (sestavy průtokoměrů) na měření průtoku v chladících kanálech u tlakové licí formy.
➡️ Návrh a sestrojení mechanického nebo elektronického počítadla drobných odlitků k zajištění přesné evidence množství kusů v balení.

Staňte se součástí druhého ročníku TechStarter 2025/2026!

Ohlasy a příběhy účastníků TechStarter #1

Co o programu říkají studenti, učitelé a firmy:

  • „Navrhnout a sestavit zařízení od základu byla skvělá zkušenost. Reálná výroba vás naučí víc než teorie.“ Pavel Košnar, student SPŠ Česká Lípa.

  • „K technice mě od mala vedl táta. Určitě v tom vidím svou budoucnost, a i proto chci pokračovat na vysokou školu,“ říká Anička Plchová ze SPŠ Česká Lípa. „Začínal jsem s Merkurem a teď mě na škole baví oživovat stroje,“ doplňuje ji spolužák Ondra Starý.

  • „Ze života vyplývá, že ty reálné výzvy techniky baví nejvíce. A na to my ve škole klademe velký důraz, aby naši studenti měli dostatek praktické výuky. Něco jako TechStarter tu určitě chybělo,” pochvaluje si Pavel Pátek z Průmyslovky Liberec.

  • „TechStarter nám umožnil přinést do školy opravdovou vývojovou práci.“ Zdeněk Krabs, SŠ a MŠ Na Bojišti.

  • „Lety praxe můžeme být zaslepeni. Těší mě, že teď do naší firmy přijde mladá krev, najde jiný pohled a zpříjemní nám práci,” dodává Jakub Spáčil ze ZF Automotive Czech. „Všech pět studentských týmů předvedlo nápady, které se dají rovnou použít ve výrobě.“ dodává jeho kolega Rudolf Šrámek.

  • „Nezaujatý pohled zvenčí nám může přinést cenné podněty. Potvrdilo se to ostatně už během našeho prvního setkání se studenty. V TechStarteru mohou nejen vymýšlet nápady, ale také být u jejich uvedení do praxe,“ Libuše Benešová, HR manažerka z DGS Druckguss Systeme.

Od zahájení TechStarter #1 v září 2024 k jeho slavnostnímu vyhlášení v březnu 2025

Půl roku výzev a nápadů si zasloužilo závěrečné slavnostní finále, kde jsme společně ocenili vzájemnou spolupráci studentů, škol a firem Libereckého kraje. Pro všechny zúčastněné strany s možností networkingu, sdílení zkušeností a inspirací pro budoucnost i neformální diskuze u dobrého občerstvení v přátelské atmosféře.

Výsledek? V TechStarteru řešili studenti zadání z praxe. A firmy jejich nápady využijí.

Přečtěte si celý příběh o slavnostním zakončení pilotního ročníku TechStarter #1.

Nahlédněte do atmosféry finále TechStarter #1.

Pilotní ročník TechStarter #1 si zasloužil mediální pozornost!

Český rozhlas Liberec o programu TechStarter #1.

TechStarter #1 z pohledu tiskových médií Libereckého kraje:

Děkujeme všem zapojeným!

Děkujeme studentům za jejich nasazení, firmám za ochotu sdílet své know-how a školám za otevřenost ke spolupráci.

TechStarter #1 dokázal, že vzdělávání a praxe mohou jít ruku v ruce.

Jdete s námi do druhého ročníku?

Naše reference

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.