Kluci a holky soutěžili v libereckém iQFABLABu o nejlepší módní doplněk. O vítězi můžete rozhodnout i vy!

Kluci a holky soutěžili v libereckém iQFABLABu o nejlepší módní doplněk. O vítězi můžete rozhodnout i vy!

Vymysli, vyrob, ukaž se! Motto osmi kol soutěže Business Talent, kterou v uplynulých dvou měsících hostila liberecká otevřená dílna iQFABLAB. Do soutěžního klání se zapojilo téměř dvě stě kluků a holek z osmých a devátých tříd základních škol Libereckého kraje. Jejich úkolem bylo vymyslet originální výrobek, vyrobit ho a co nejlépe prodat odborné porotě. Soutěž nyní pokračuje finálovým kolem. Od 22. listopadu můžete dát výrobkům hlas i vy.

„Technicky vzdělaní lidé na trhu práce citelně chybí. Silné ročníky techniků, kteří získali vzdělání v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století se chystají do důchodu. O to, kdo je za pět – deset let nahradí, se hraje právě tady a teď," říká Martina Pšeničková, manažerka projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje fungujícího pod hlavičkou Agentury regionálního rozvoje.  

Soutěž s cílem podpořit technické profese v regionu spustila Agentura regionálního rozvoje v říjnu společně se science centrem iQLANDIA a inovačním centrem DEX IC, které v Liberci implementuje projekt TalentMagnet.

Výroba je jen jednou ze soutěžních disciplín. Dvacítka dětí ráno usedne do lavic a vyslechne si zadání: módní doplněk. Jako první na ně čeká průzkum trhu a konkurence. Co budeme dělat? Následuje střet s realitou výrobních technologií. Dokážeme vyrobit to, co jsme si vymysleli? Pokud ano, vznikají na počítači technické výkresy a z nich na laserovém gravírovacím a řezacím stroji prototypy, které se dále vylepšují. Ke slovu přijde i hrubá dílna, svěrák, vrtačka nebo bruska. Na závěr je potřeba připravit prezentaci pro porotu. Zahrát si na začínajícího podnikatele, který hledá svého zákazníka i rovnovážnou cenu. Ti, kdo vše zvládnou nejlépe, zvítězí v základním kole a postoupí do finále.  

„Chtěli jsme dětem ukázat perspektivu technických oborů, jejich moderní podobu bez špinavých dílen a pachu oleje, zato s hi-tech zařízením. Celé to navíc okořenit podnikatelským myšlením," doplňuje Petr Desenský, manažer pro vědu a vzdělávání ze science centra iQLANDIA.     

Výsledek? Klasika v podobě dřevěného motýlku s věnováním nebo dřevěné bižuterie, vyladěné technické řešení v podobě vrstvených sandálů na pláž nebo originalita v podobě kabelky, která kromě mobilu a peněženky pojme i domácího mazlíčka. O vítězi rozhodne odborná porota a také veřejnost. V hře je 3D tiskárna, robotické stavebnice i noc v planetáriu. Ceny do soutěže věnovaly Nadace Gago, Nadace Preciosa, Liberecký kraj a společnost Datasys. 

Hlasovat v Ceně veřejnosti můžete i Vy, a to do 5. prosince 2011. Prezentace vítězných žákovských týmů ze základních kol najdete zde pod článkem.

Doporučené články

Liberecký kraj hledá v Izraeli partnery pro spolupráci v oblastech vědy, výzkumu a inovací
Liberecký kraj hledá v Izraeli partnery pro spolupráci v oblastech vědy, výzkumu a inovací
Delegace složená z radních Libereckého kraje a zástupců Agentury regionálního rozvoje jedná v Izraeli o vzájemné podpoře vědy, výzkumu a inovací. Návštěva země, která sama sebe označuje jako „start-up nation”, zahrnuje setkání s vedoucími pracovníky akademických zařízení, vědeckotechnických parků, inovativních firem a dalších subjektů. Dojde i na setkání s Martinem Stropnickým, českým velvyslancem v Izraeli. Cílem delegace je navázat nové kontakty v oblasti vědy, výzkumu a inovací a posílit tak přenos znalostí mezi Libereckým krajem a izraelskými partnery.
„Rozhodnutí stáhnout výrobu z Asie do Evropy rozhodně nelitujeme,” říká Jiří Doubrava z Direct Alpine
„Rozhodnutí stáhnout výrobu z Asie do Evropy rozhodně nelitujeme,” říká Jiří Doubrava z Direct Alpine
Navrhují v Liberci, šijí především v Česku a na Slovensku. Pod taktovkou Jiřího Doubravy, jehož děda i táta pracovali v textilním průmyslu, konkrétně v liberecké Textilaně. Děda dokonce na pozici ředitele. Před více jak deseti lety se Jiřího předchůdci v managementu firmy Direct Alpine rozhodli přesunout výrobu z Asie do Evropy. On toho ani dnes, přes růst výrobních nákladů o desítky procent, nelituje. Naopak ve skrytu duše touží začlenit do firmy vlastní šicí dílnu.
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.